Malfested – Unethical Creations EP

Kortrijk is de Belgische stad die voor velen geassocieerd wordt met het metalfestival Alcatraz. Dat zo’n festival wordt gehouden, is natuurlijk ook inspirerend voor alles en iedereen in die contreien. Wie weet geldt dat ook voor Malfested, welke uit Kortrijk komt. Malfested heeft nu een nieuwe ep, Unethical Creations, welke via Necktwister uitkomt.

Malfested

Het was 2020 toen Malfested het licht zag. De groep heeft direct in dat jaar ook haar eerste release uitgebracht. Dat betrof Shallow Graves, welke net als Unethical Creations een ep is. Die release had wel een track meer als de nieuwe, maar duurde wel minder lang. De line-up van de band is sindsdien niet veranderd, wat in deze tijden ook bijzonder lijkt te zijn gezien de vele wisselingen in talloze bands.

Unethical Creations

De nieuwe ep telt dus vijf tracks. Samen zijn die goed voor een klein half uur aan muziek. ‘Scorched Earth’ is met ruim vier minuten de kortste track, waar ‘The Abhorrent Arise’ opgaat voor de langste. Dat nummer duurt bijna zes en een halve minuut. Daarmee kan gesteld worden dat deze release geen echt korte tracks kent.

Malfested laat op Unethical Creations horen dat zij de death metal op een brede manier in de vingers heeft. De groep weet een mooie balans te vinden tussen slepend en opzwepend en tussen groovend en melodieus. Hierdoor luisteren de tracks op deze ep lekker weg. Opener ‘By Hateful Design’ knalt er na wat rustgevende noten vol in. ‘The Abhorrent Arise’, welke hierboven al aangehaald is als langste track van deze plaat, onderstreept het brede karakter van de sound. Het gitaarwerk zal de liefhebber van death metal erg goed doen, want Malfested strooit met de nodige strakke riffs en vlammende melodieën.

Deze tweede ep van Malfested zal de band geen windeieren leggen. Unethical Creations is een release die de death metal liefhebber naar Malfested zal brengen, ondanks de rijkelijke drukte in het genre.

Malfested - Unetical Creations (front)

Tracklist Unethical Creations EP

01. By Hateful Design