Mur – Brutalism

Wie het brutalisme kent in de bouwkunst, weet dat het massieve, groteske gebouwen met bijvoorbeeld veel beton betreft. Sommige mensen ervaren het choquerend, waardoor de omgeving soms niet passend lijkt. Misschien is dat ook wat de Franse band Mur beaamt. Hun nieuwe release, welke onlangs via Les Acteurs De L’Ombre Productions uit is gekomen, heet namelijk Brutalism.

Direct wordt duidelijk dat Mur geen band is die zijn handen graag uitreikt naar de buren. Integendeel. Alles wat dichtbij komt, wordt abrupt omver geschopt, omdat Mur voortdrijft op een geheel eigen stijl. Opener ‘Sound Of A Dead Skin’ kan misschien het best worden omschreven als een mix tussen Cowards en Der Weg Einer Freiheit, terwijl de gitaren in ‘I Am The Forest’ nog een knipoog naar Rage Against The Machine geven, om zich verder eerder aan te sluiten bij Regarde Les Hommes Tomber. Let wel, dit zijn alleen noten om de leek een beeld te geven van hoe de sound van Mur klinkt. Niks is beter dan het zelf ondergaan.

In een kleine vijftig minuten presenteert Mur de luisteraar een elftal aan nummers. Opvallend daarbij is ‘Die Kinder Tanzen Um Das Feuer Desjenigen, Der Dan Licht Bringt’. De titel oplezen duurt bijna net zo lang dan deze korte, donkere track. De grens van de twee minuten wordt hier bij lange na niet gehaald. Het sferische karakter in dit nummer, zorgt tevens voor een ademmoment. Op die manier is men klaar voor ‘Third’, wat dan weer de langste track van Brutalism is.

Het staat als een opvallende monument tussen alles wat al gemaakt is: Brutalism van Mur. Deze Fransen zorgen met hun excentrieke, energieke mix van hardcore, post-black metal en sfeer voor een snoeiharde, meedogenloze plaat die alles en iedereen ver uit zijn buurt houdt.