Nick Hakim – Will This Make Me Good

Wat wilt de titel van de plaat zeggen? Will This Make Me Good. Moest daar het woordje ‘feel’ nog bij? Of is het cryptischer dan gedacht. Het is in ieder geval de titel van de langspeler van Nick Hakim die onlangs is verschenen. ATO Records is de platenmaatschappij die Will This Make Me Good van Nick Hakim uit heeft gebracht.

Nick Hakim in het kort

Niet iedereen zal direct zijn naam herkennen. Dat is ook niet gek, want hij is nog maar een paar jaar actief in de muziek. Nick Hakim kwam in 2017 met zijn album Green Twins. De in New York woonachtige muzikant zag dat album veelvuldig geprezen worden. Hij mix de invloeden van de soul, triphop, jazz en electronica door elkaar, om zelfs ook nog verder daar vandaan nog inspiratie erbij te halen.

Twaalf

Will This Make Me Good is dus de tweede plaat van Nick Hakim. Hierop staan twaalf tracks. Wie alleen al naar de speelduur van de nummers kijkt, weet dat het geen doorsnee plaat is. ‘Let It Out’, waar Björk nog van invloed lijkt, duurt net geen twee minuten, waar ‘Bouncing’ en ‘Qadir’ respectievelijk net geen en iets meer dan zeven minuten duren. Misschien had die laatste niet per se zo lang hoeven te duren. Qua muziek is het echter ook geen doorsnee plaat. En dat is wat telt.

Wat Nick Hakim doet, is zwoel maar niet op een zoete commerciële wijze. Het lijkt op een aantal momenten, zoals in ‘WTMMG’ en ‘Bouncing’ alsof wijlen Prince zich in heeft gelaten met Massive Attack en terwijl hij net naar Marvin Gaye heeft geluisterd. Wenkbrauwen zullen nu gefronst worden. Niemand kan daar een voorstelling van maken, totdat men Nick Hakim heeft gehoord. ‘All These Instruments’ doet dan weer denken aan een combinatie van Marvin Gaye en Sting.

Als het om soulvolle triphop met invloeden vanuit het totale muzikale spectrum gaat, heeft Nick Hakim goud in handen. Nick Hakim maakt het de mens die in hokjes wilt denken wel lastig met Will This Make Me Good. Er is eigenlijk geen juiste stempel voor deze sound, alleen die van ‘goed’.

Nick Hakim Will This Make Me Good

Tracklist Will This Make Me Good

All These Changes (4:10)