Norma Jean – All Hail

Er zijn generaties die Norma Jean nog steeds associëren met de legendarische actrice Marilyn Monroe. De nieuwe generatie denkt echter gelijk aan de Amerikaanse metalcore band. De band is altijd onrustig, zowel in de muziek als in de line-up. Niemand in de huidige line-up maakte de formatie van Norma Jean mee. Zanger/gitarist Cory Brandan is inmiddels de meest constante factor in de band. Inmiddels is Norma Jean alweer toe aan hun achtste studiopaat. Via Solid State komt de band met All Hail.

Norma Jean maakt geen metalcore op de wijze die door het gros van de bands wordt gespeeld. Dit viertal heeft een stevige greep uit de invloeden van The DIllinger Escape Plan en Botch toegepast op hun eigen sound. Dat zorgt ervoor dat Norma Jean immer overstuur is, noten durft te spelen die anderen te gewaagd vinden en op een constant niveau hyperactief is. ‘Safety Last’ laat dat bijvoorbeeld goed horen, terwijl ‘[Mind Over Mind]’ daar niet voor onder doet.

Op All Hail heeft Norma Jean veertien tracks geplaatst. Dat wilt niet zeggen dat het allemaal echte liedjes betreft. ‘Orphan Twin’ is nog een inleiding op wat komen gaat en ‘Volunteer Tooth Filling’ is ook een bruggetje. ‘Extra Dimensional Palate Cleaner’ staat om diezelfde reden op de plaat en ‘The Mirror And The Second Veil’ is zowaar een akoestische outro van de plaat.

Dat Norma Jean ook een gevoeligere kant van zichzelf durft te laten zien, blijkt onder andere in ‘Careen’. Na een haast sferische opening zou men hier bij vlagen van een ballade kunnen spreken. Let wel dat het een ballade in Norma Jean-stijl is. Dat betekent dat de cleane vocalen nog echt wel een rauw randje durven aan te halen. Dit alles maakt deze langste track van All Hail wel erg interessant. Ook hyperactieve jongens kunnen gevoelig zijn.

Norma Jean is al jaren een status apart. Op All Hail blijkt dat hier geen verandering in zal komen. De overstuurde metalcore staat nog steeds als een huis. Norma Jean legt de lat voor concurrerende bands nog steeds bijzonder hoog.