Pestilence – Exitivm

Soms lijkt het dat de Nederlandse death metal band Pestilence in hun eigen land harder moet werken voor erkenning dan in het buitenland. In menig Europees land lijkt men de band op een groter voetstuk te hebben geplaatst. Misschien het ook iets dat niet alleen voor Pestilence geldt. Via Agonia Records komt Pestilence met Exitivm, hun negende langspeler.

Pestilence

Het was halverwege de jaren ’80 toen Pestilence in het oosten van Nederland haar oorsprong vond. Van die tijd kunnen de verhalen alleen vanuit de band nog komen van frontman Patrick Mameli, of zoals bij deze plaat aangeduid als Patrizio Mameli. Hij is de enige in de line-up die het begin heeft meegemaakt.

Sinds Hadeon, wat de achtste studioplaat is van Pestilence, zijn er ook de nodige wisselingen geweest. Sterker nog, buiten Mameli is er niemand op deze schijf die ook present was bij de opnames van Hadeon. Echter, de in het verleden behaalde resultaten laten blijken dat Mameli in staat is om telkens nieuwe vaardige mensen om zich heen te verzamelen.

Exitivm

Voor de nieuwe plaat neemt Pestilence de luisteraar mee naar het oude Romeinse rijk. Dat is ook te zien aan het schrift, waar de ‘u’ als een ‘v’ wordt geschreven. Zonder de plaat nog te hebben gehoord, geeft dat al wel sfeer. Exitivm telt in het totaal twaalf tracks, welke samen een kleine veertig minuten aan muziek genereren.

Van die twaalf zijn de eerste en de laatste bedoeld om het bal der progressieve death metal te openen en te sluiten. ‘In Omnibvs’ en ‘Personatvs Mortem’ zijn direct ook de kortste tracks op de plaat. Beide gaan niet over de grens van de drie minuten heen. Opvallend detail is dat alle echte songs een speelduur van tussen drie en vier minuten hebben. Geen track passeert de grens van de vier minuten. Zo blijft het wel kort en bondig.

Geen concessies

De tracks op Exitivm laten horen dat Pestilence niet van plan is om concessies te doen aan wie of wat dan ook. Ongevoelig voor de hedendaagse invloeden gooit de band op hun eigen manier de beuk erin. ‘Mobvs Propagationem’ en ‘Deificvs’ zetten gelijk de toon. ‘Sempiternvs’ bewijst vervolgens dat Pestilence ook op een meer slepende manier geheel zichzelf blijft. Doordat Michiel van der Plicht er lekker op losgaat met zijn dubbele bas krijgt het nummer veel energie, terwijl sommige momenten ook ideaal zijn om louter op te headbangen op een nekvriendelijk tempo.

De progressieve death metal van Pestilence staat op Exitivm niet alleen doordat de band de muziek op een ijzersterke manier heeft vormgegeven. De sound is ook erg goed verzorgd. Pestilence heeft een scherpe productie waarbij de gierende gitaren de luisteraar echt grijpen, terwijl het drumwerk ook strak op de plaat staat. Geen wollige of zompige productie. Hierdoor komen de moordende riffs en hakkende drums goed tot hun recht. ‘Inficiat’ laat die balans goed horen.

Exitivm is het nieuwe bewijsstuk dat de Nederlandse death metal gigant Pestilence meer krediet verdient. Dit nieuwe hoofdstuk in de rijke carrière van Patrizio Mameli en zijn kompanen is een ware blast voor de death metal fanaat.

Pestilence - Exitivm

TRACKLIST EXITIVM

1. In Omnibvs (Intro)