Petbrick – /

Dat muzikanten ook wel eens graag buiten hun straatje gaan kijken, bewijst Iggor Cavalera. Toen de voormalig drummer van Sepultura, waar zijn naam nog met een enkele ‘g’ werd gespeld, de kans kreeg om samen met Wayne Adams muziek te gaan maken, werd het experiment aangenomen. Iggor drumt, Wayne doet de rest. Samen vormen ze Petbrick. Die act komt via Rocket Recordings met /.

Petbrick staat niet voor metal, helemaal niet. Wie verwacht dat Iggor Cavalera als een bezetene tekeer gaat, komt echter niet bedrogen uit. Het is allemaal wat anders, maar zijn drumwerk is nog steeds furieus. ‘Radiation Facial’ laat dat goed horen. Zijn slagen zijn nog immer hard, al weet hij nog wel wat nuance in zijn drumwerk aan te brengen. Waar Wayne Adams normaal voor de rest van de noise zorgt, komt in deze track ook Dylan Walker om de hoek kijken. Hierdoor krijgt de luisteraar een beetje het idee dat er een rauwe versie van The Prodigy is opgestaan, eentje die flink overstuur is.

De vraag is echter waar dit geheel geplaatst moet worden. ‘Guacamole Handshake’ is daar een goed voorbeeld van. Het drumwerk is deels wat experimenteel en de overige geluiden lijken meer bij een ontspoorde kermis te horen dan dat men het serieus als liedje kan beschouwen. ‘Sect’ heeft dan nog meer structuur, waardoor de luisteraar iets meer in het geheel gezogen wordt. Echter, het blijft vooral experimenteel.

Wanneer is een experiment geslaagd? Is dat als de deelnemers een fascinerend resultaat weten te boeken of is dat als de deelnemers simpelweg plezier hebben gehad? Het is te hopen voor deze leden dat het om het laatste gaat. Iggor Cavalera heeft in zijn carrière meer kwaliteit geleverd.