Polaris – The Death Of Me

Sinds het uitkomen in 2017 van The Mortal Soil gaat het hard met de Australische metalcore band Polaris. De band heeft inmiddels flink wat tournees achter de rug en speelde ook op een aantal aansprekende festivals. Toch heeft het vijftal tijd gevonden om een nieuwe plaat op te nemen. Via Sharptone Records komt Polaris met The Death Of Me.

Op deze nieuwe langspeler van Polaris gunt de groep de luisteraar wel geteld een paar secondes, om daarna langzaam de intensiteit op te voeren naar het beukwerk waar de band bekend om staat. ‘Pray For Rain’, welke gezien de recente gebeurtenissen in hun thuisland actueler is dan misschien vooraf gedacht, is daarmee een ideale opener voor The Death Of Me. ‘Masochist’ is daarentegen een track die laat horen dat Polaris de metalcore goed weet te vermengen met invloeden vanuit de progressieve metal.

Als het om puur brute metalcore gaat, is ‘Landmine’ een voorbeeld van een track die echt gecheckt moet worden. ‘Landmine’ kan eigenlijk gezien de titel ook al niks zachtaardigs zijn. Toch zitten er bij de tien tracks op The Death Of Me ook nog wel momenten in die laten horen dat Polaris wel rustig uit de hoek kan komen. De break in ‘Above My Head’ laat dat bijvoorbeeld horen. Te midden van snoeiharde metalcore riffs weet Polaris ineens de rust te pakken. ‘Martyr (Waves)’ is daarentegen een track die de rust echt predikt. Hier komt de progressieve kant van Polaris meer naar voren, zonder dat de band verloochend een metalcore band te zijn. De gitaarsolo is daar ook een verrassende geste aan de metalhead.

De drukke tijden voor Polaris leggen geen windeieren. Blijkbaar zorgen deze ervoor dat de Aussies meer en meer inspiratie krijgen, want The Death Of Me is een moderne metalplaat die Polaris op een veelzijdige, krachtige manier afschildert. Metalcore heeft nog steeds toekomst.