Probation – Violate

Het is hard en komt uit het Limburgse grensgebied met Duitsland? Geen idee? Nee, het is niet het afweergeschut om een eventuele Duitse aanval af te slaan. Het is natuurlijk Probation. Wie deze band nog niet onder oren is gekomen, ga daar verandering in brengen. Daar helpt Probation zelf ook aan mee door met de langspeler Violate  te komen.

Violate verschijnt net als de debuut-EP Fucked By Life via WTF Records. Wie dat leest, weet dat het geen muziek voor de tere zieltjes is. Deze eerste langspeler van dit drietal duurt vijfendertig minuten. Daarin worden negen tracks de speakers door geslingerd. De langste is ‘Blood Bitch’. Die track duurt net iets meer dan vijf minuten. ‘Can’t Stand You’ is daarentegen een krachtig statement van onder de twee minuten.

Waar de release mooi verzorgd is, valt er één ding wel op. Het boekje. Deze is ook keurig verzorgd waarbij de layout zorgt voor de mogelijkheid om heerlijk mee te blèren met de nummers, is de positie apart. Los. Hierdoor moet men goed opletten dat deze niet kwijt raakt, omdat die er zo uit kan vallen.

Echter, dat is dan ook het enige puntje van kritiek op deze release. Probation gooit de beuk er vanaf de eerste tel in. Verwacht hier geen standaard hardcoreband. De intensiteit van Crowbar is duidelijk en de woede van Machine Head in de beginjaren – denk aan tracks als ‘Struck A Nerve’ en ‘Blood For Blood’ – zorgt ervoor dat Probation meedogenloos door de speakers knalt. Juist op momenten dat de heren het tempo een beetje laten vieren, dringt pas echt door hoe intens en zwaar dit is. ‘Finished And Done’ is daar een goed voorbeeld.

‘Violate’ laat horen dat de liefhebbers van uptempo hardcore ook prima aan hun trekken komen. Het furieuze stuk van die track doet denken aan Terror. De vocalen van Garry gelden ook als kracht van Probation. De schreeuw na de paar rustige maten onderstreept dat. Daarna is het maar zaak dat de luisteraar zich niet persoonlijk aangesproken voelt door deze Limburgers.

De grensstreek in het zuidoosten van het land heeft een rijke historie aan punk-, metal- en hardcorebands. Probation vangt in één klap die genres in hun krachtige blend van deze stijlen. Violate is een retestrakke, snoeiharde debuutplaat waar menig band jaloers op zal zijn.