Ralph de Jongh – Let It be Good For All (Rock Edition)

Afgelopen jaar bracht Ralph de Jongh weer een flink aantal releases op de markt. Wie dat heeft gemist, heeft onder een steen geleefd (of onder andere deze site te weinig geraadpleegd). Eén van die albums van Ralph de Jongh van afgelopen jaar is Let It Be Good For All. Deze is ook via zijn eigen Ralph de Jongh Recordings uitgebracht.

Samenstelling

Op deze plaat is Ralph de Jongh gezegend met een mooi keurkorps aan muzikanten aan zijn zijde. In een kleine tachtig minuten aan muziek passeren Marcel Wolthof, Arie Verhaar en Leon van Etten als drummers. De bas- en gitaar komen naast Ralph de Jongh zelf op naam van Chi Ron Schut, Nico Heilijgers en Tim Birkenholz. Die laatste is tevens verantwoordelijk voor het werk achter de knoppen van twee tracks. Daarover later meer.

Let It Be Good For All

De titel van de plaat geldt als een gedachte van het gros van de mensen. Het merendeel wilt namelijk dat het allemaal goed zal zijn voor ons allen. In het geval van Ralph de Jongh betekent dat gewoon dat er dertien tracks voor net geen tachtig minuten aan muziek zorgen. Dat is pas goed zijn voor de mensheid.

Direct blijkt dat de energie die er tussen de muzikanten leeft, goed gevangen is door producer Juan Kiers. ‘Blue Blue I Love You’ is een track die laat horen dat Ralph de Jongh meer is dan blues alleen. Hier klinkt het gezelschap alsof Rolling Stones een track uit het afgelopen decennium van Queens Of The Stone Age speelt met daarin ook nog een beetje gevoel van The Beatles.

Zoals eerder aangehaald zijn er twee tracks wat anders. ‘I Am Rock And I Am Roll’ en ‘Lady G’ – niet wetende of Ralph de Jongh hier een stiekeme ode aan Lady Gaga brengt –  zijn opgenomen, gemixt en gemasterd door Tim Birkenholz. Daarbij duren beide tracks meer dan tien minuten, waarmee ze ook ‘anders’ zijn dan de overige tracks. Dit spel der gitaren vormen zinderende minuten voor de oren. Dit is puur werk van muzikanten die elkaar aanvoelen. De luisteraar zal er helemaal in op gaan.

Kort van aard

Waar enkele tracks op deze schijf dus zeer lang en mede daardoor ook zeer indrukwekkend zijn, laat Ralph de Jongh horen dat hij ook binnen een korte tijdspanne de luisteraar kan betoveren. ‘She’, niet te verwarren met de tal van gelijknamige wereldwijde hits, is een ingetogen track van nog geen drie minuten. Daarin laat Ralph de Jongh met een minieme basis horen dat zijn stem, ook ingetogen, de luisteraar pakt.

Het mooie van Let It be Good For All is dat Ralph de Jongh eigenlijk voor al zijn ‘type’ fans goed is. Hij rockt, zweept op en stelt zich breekbaar op. Alles heeft deze plaat. Wederom een verrijking van zijn rijkelijke oeuvre met zo’n tachtig minuten.

Ralph de Jongh - Let It Be Good For All

RALPH DE JONGH ONLINE