Rome – The Dublin Session – Eire 2019

Het was mei 2019 toen Jerome Reuter, die zijn muziek publiceert onder de noemer Rome, een paar dagen in Ierland spendeerde. Onder het genot van genoeg stout werden er ook nog muzikale zaken bewerkstelligd. Dat resulteerde in drie dagen studio met lokale talenten. Het resultaat is The Dublin Session – Eire 2019. Die schijf is op gelimiteerd vinyl en als CD-versie verschenen via Trisol Music Group.

Jerome Reuter is van alle markten thuis. Dat blijkt ook op deze release. Hij heeft in Ierland zich het Ierse juk aangemeten en klinkt dan ook op The Dublin Session – Eire 2019 alsof hij nooit iets anders heeft gedaan. Opener ‘Gair Na Lionn’ is een traditionele Ierse song, om vervolgens met banjo en al te gaan rocken in ‘Antenora’. Dat Rome voorzien is van pakkende instrumenten voor deze uitvoeringen blijkt in ‘Evrupa Irredenta’. Deze donkere ballade speelt hij samen met de Zweeds ster Thåström. Het warme gevoel reikt hiermee tot in de huiskamer.

De negen tracks op The Dublin Session – Eire 2019 zorgen voor zo’n vijfentwintig minuten aan nieuwe muziek van Rome. Die drie dagen in de studio zijn daarmee goed benut. ‘Slash ‘n’ Burn’ is een indrukwekkend, diep doordringend nummer waarin de donkere stem van Reuter goed tot zijn recht komt. ‘Vaterland’ onderstreept de kunst van het combineren van talen van Rome. In een spel tussen Engels en Duits weet Rome hier de luisteraar te bereiken. De akoestische basis houdt het dan weer als echt Iers.

Muziek maken is een passie die niet te begrijpen is voor mensen die buiten dit gebeuren staan. The Dublin Session – Eire 2019 laat horen dat men als begenadigd, geïnspireerd muzikant ook met totaal onbekende muzikanten om je heen tot een mooi resultaat kan komen.