Sabaton – The Great War

Het was een oorlog van ongekend formaat met wapens die nog niet eerder waren ingezet: De Eerste Wereldoorlog, ook bekend als The Great War. Die oorlog heeft Sabaton geïnspireerd voor de nieuwe plaat. Bekende en minder bekende facetten van die oorlog komen aan bod op deze nieuwe geschiedenisles van Sabaton. The Great War verschijnt via Nuclear Blast.

De release verschijnt op verschillende formaten. Naast de standaard-editie is er ook een History Edition. Daar zitten nog gesproken woorden bij. zodat het een complete belevenis wordt. Het inhoudelijke verhaal van de nummers wordt op die manier ook beter belicht. Dat komt bijvoorbeeld bij ‘Seven Pillars Of Wisdom’ sterk naar voren. Dat nummer vertelt het verhaal van Thomas Edward Lawrence, beter bekend als Lawrence Of Arabia. Een ander goed voorbeeld daarvan is ‘The Attack Of The Dead Men’. Het gebruik van gifgas wordt zo goed aangestipt, zodat deze geschiedenisles nog duidelijk wordt.

Muzikaal pakt Sabaton ook goed uit op The Great War. Het elftal nummers op deze plaat laten horen dat hun heavy metal vol kracht en melodie gepresenteerd wordt. ‘The Red Baron’ laat horen waarom Sabaton in de recente muziekgeschiedenis zo’n voortvarende opmars maakt. Het is herkenbaar ingericht, klinkt heel heroïsch en is doordrenkt van aanstekelijke melodielijnen op de gitaar die veel schwung in de bombast brengen. Overigens geldt dat ook voor de toetspartijen die daar ook een mooi aandeel in hebben.

‘Great War’ laat horen dat Sabaton ook het koor tactisch sterk kan inzetten. Hierdoor komt er een extra laag in de heavy metal die ook de liefhebbers van de symfonische metal kan verleiden om ook op te gaan in deze grootste muzikale en historische show. ‘In Flanders Fields’, de afsluiter van The Great War, geeft daarbij ook nog weer dat Sabaton oog heeft voor detail. Dit klassiek aandoende koor laat de luisteraar nog even goed beseffen wat er allemaal heeft plaatsgevonden, zowel op het gebied van de muziek als tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Sabaton is een band waarvoor de uitdaging niet groot genoeg kan zijn. Met The Great War en alle bijkomstigheden als een eigen history channel en een cruise, bezorgt Sabaton de metalhead een ervaring die zo’n enorme impact heeft dat deze alleen maar het glas zal heffen en sprakeloos achter zal blijven. Een uitermate grootse productie.