Saturnalia Temple – Gravity

De Zweedse band Saturnalia Temple is de band van Tommie Eriksson. Die kan gekend worden van Shadowseeds of van zijn momenten in Therion in de jaren ’90. Onlangs kwam deze band met zijn derde langspeler. Die kwam uit via Listenable Records en draagt de titel Gravity.

Wat de sound van Saturnalia Temple typeert, zit vooral verborgen in het equipment van Eriksson. Hij gebruikt louter vintage apparatuur. Zo speelt hij op een Mockingbird gitaar uit de jaren ’70. Uit dat decennium komt ook zijn amp. Die Laney Klipp amp is hetzelfde als die Tony Iommi gebruikt voor de oude Black Sabbath albums. Dat is ook te horen. De gitaarsound klinkt ook alsof Black Sabbath weer terug is in die periode. ‘Saturnalia Temple’, welke na opener ‘Tordyvel’ de eerste echte track van Gravity is, onderstreept dat. De uitgebreide solo is daar misschien op zijn beurt dan weer het hoogtepunt in.

De licht psychedelische doom van Saturnalia Temple is op Gravity verdeeld in acht tracks. De titeltracks, welke met bijna tien minuten de langste op deze schijf is, valt niet alleen vanwege de toetsen op de achtergrond op, maar ook door de haast black metal-achtige manier van zingen. Misschien is dat ook een reden waarom mensen dit even lastig inkomen zullen vinden. In ‘Saturnalia Temple’ werd de zang niet op deze manier zo ingericht.

Saturnalia Temple heeft op Gravity zowel tijd voor lange tracks als nummers van een redelijk radiovriendelijke speelduur. ‘Bitter Taste’, wat een absoluut genot is voor degene die van goed gitaarspel in de lijn van Black Sabbath houdt, maakt Saturnalia Temple wat meer obscuur. Als deze vocalen in een galmende kerk zouden zijn opgenomen, was dat geloofd geweest.

Saturnalia Temple heeft met Gravity een obscure plaat in de hoek van de door psychedelica beïnvloede doom gemaakt. De sound van de gitaar is een troef waar deze band zijn gehele sound op heeft ingericht. Back tot he ‘70’s met Saturnalia Temple.