Sectile – Falls Apart

Ierland wordt meestal, als het om muziek gaat, geassocieerd met folk en rock. Die twee genres zijn toch wel het meest voornaam als exportproduct op dit gebied. Toch heeft Ierland meer te bieden. In het heavy segment van de muziekwereld bevindt Sectile zich. Die band is in 2016 opgericht en zag zijn eerste EP in 2017 uitkomen. Inmiddels heeft de groep daar de opvolger van klaar. Falls Apart is een release die in eigen beheer tot stand is gekomen.

De schijf telt zeven nummers. Mede door de speelduur is wel te stellen dat Sectile hier hun eerste langspeler presenteert. De progressieve metal van de groep doet bij vlagen denken aan Porcupine Tree, The Ocean en Dream Theater. Daarnaast lijkt Sectile ook invloed uit meer traditionele heavy metal en classic rock te halen. Hierdoor schotelt Sectile de luisteraar interessante tracks voor, die ook wel gecompliceerd zijn. Maar ja, dat is progressieve metal. ‘Black Cloud’ vuurt zowel behoorlijk stevige metal op de luisteraar af als het gevoel dat de sound de luisteraar wilt omarmen. Dat alles draait speels om elkaar heen.

Het kroonstuk van Falls Apart is toch wel afsluiter ‘Dying Of The LIghts: Purpose/Silence/Aethernity’. In die track sleurt Sectile de luisteraar door verschillende dimensies van het muzikale spectrum. Waar het nog heel ingetogen begint is de passage voor het uiterst subtiele tussenstuk behoorlijk heavy te noemen. Dan doet de groep sterk denken aan The Ocean, om even later de luisteraar heerlijk te laten varen op de rustige kanten van Porcupine Tree. In ruim meer dan tien minuten haalt de band hier alles uit de kast om de liefhebber van progressieve metal van top tot teen te vertroetelen.

De eerste langspeler van de Ierse band Sectile laat horen dat deze band veel gevoel heeft voor de progressieve metal van de bovenste plank. Ze weten hun muziek op een pakkende, intense wijze weg te zetten. Dat maakt Falls Apart een interessante schijf voor iedereen in de hoek van de progressieve metal.