Severe Torture – Fisting The Sockets EP

‘Je hoeft geen medelijden met ons Nederlanders te hebben hoor, want wij hebben Severe Torture.’ Die quote is de ondergetekende altijd bijgebleven na een avondje snoeihard gitaargeweld in Antwerpen. De band die daar door een Brabantse dame woordelijk in het zonnetje werd gezet, heeft nu een nieuwe ep. Via Season Of Mist komt Severe Torture met Fisting The Sockets.

Severe Torture

De basis van de band werd al aan het eind van de jaren ’90 gelegd. Al snel reikte hun invloed tot ver in de metalscène. Toch werd het na Slaughtered, welke in 2010 uit is gekomen, stil qua releases. Een enkele maal verscheen de groep wel op de bühne van festivals als Netherlands Death Fest, maar studiowerk bleef uit. Tot nu.

Fisting The Sockets EP

De nieuwe ep van Severe Torture, welke de eerste is met drummer Damien Kerpentier in de gelederen, telt drie tracks. Dat is niet bijster veel, maar genoeg om de mensheid weer even op scherp te zetten. ‘Fisting The Sockets’, waarmee de schijf opent, en ‘Entangled In Hate’ geven duidelijk weer dat Severe Torture echt terug is. Snoeiharde death metal met heerlijke, furieuze riffs en idem drumwerk. Waar die eerste opent met wat rustieke noten, is dat ook het geval bij de lange outro van ‘Hands And Head Not Found’. Daarmee zorgt het vijftal dat men de plaat echt rond maakt. Tevens is het een moment van bezinning in de repeat zodat beseft kan worden hoe murw men gebeukt is, hoe heftig de orkaan is geweest of simpelweg hoe grandioos het is dat Severe Torture terug is.

Drie nummers, maar die drie nummers zullen bij iedereen die maar iets met de extremen der metal heeft, erin zullen gaan als zoete koek. De ep Fisting The Sockets is een heerlijke opwarmer voor de langspeler van Severe Torture die in 2023 uit gaat komen.

Severe Torture - Fisting The Sockets EP

Tracklist Fisting The Sockets EP

1 Fisting The Sockets 4:33