SKYRYDER – Vol.2

Voor liefhebber van NWOBHM zitten bij skyryder bij het juiste adres. Skyryder is ontstaan in 2016 in Engeland. Vorig jaar brachten ze VOL.1 uit die redelijk goed in de smaak viel. Ze lieten met dat album echt zien dat ze passie hebben voor NWOBHM en graag het genre voortzetten. Uiteraard zien de bandleden eruit alsof ze in de jaren 80 nog leven. Dus ook jij kan je leren riemen, te strakke broeken en leren jassen uit de kast halen als ze daar nog überhaupt liggen. Deze splinternieuwe EP komt de 27e uit. Vol.2 betreft vijf nummers die toch zorgen voor 23 minuten aan herrie. Dat Skyryder beïnvloed is door fantasieverhalen en sciencefiction ligt er duidelijk bovenop. Niet alleen in de teksten maar ook in het artwork van de band.

Bij de eerste tonen die je hoort gaat het gevoel door je heen van unieke opening die net wat anders is. Het is bijna tegen het droevige aan. Uiteraard verandert dit binnen no time. De beste omschrijving is gewoon NWOBHM, maar behalve dat zit er ook een flinke portie power metal in. Het ligt er flink bovenop dat de teksten fantasie en sciencefiction gericht zijn. Hier en daar weten ze wat interessante riffs erin te gooien maar over het algemeen is het niet het origineelste. ”Mightnight Ryder” is overigens een nummer dat lekker te verteren valt. Het is snel, heavy met een flinke old school vipe. Tot nu toe kan je Ryder zien als een band met old school inspiratie maar het wel weet moderner te maken.

Zonder dat we het doorhebben komen we alweer aan bij het vierde nummer. Het gaat allemaal vrij rap met deze nummers. Zonder dat je het doorhebt is het album VOL.2 alweer bijna voorbij. Er is wel sprake voor wat rust in het vierde nummer door de opening. Daarna krijg je een krachtige vervolging. Het klinkt letterlijk alsof je ten strijde gaat trekken. Het nummer heeft veel afwisseling en ramt er flink doorheen. Er zitten meezing stukken in die goed hun werk live zouden doen, daarnaast is het tot nu toe gewoon perfect om te headbangen. ”Take the Night” zo luid het laatste nummer. Hier vind je ook even een flinke portie thrash in op het begin. Midden in het nummer is er ruimte gemaakt voor een breakdown. Hierin hoor je ook de andere kwaliteiten van de zanger. Ze weten in het laatste nummer toch even een ander idee te geven van de kwaliteiten die ze hebben. Dit is zeker veel belovend.

Het klinkt erg helder, de opnames zijn qua geluid echt goed. Maar originaliteit is soms verder te zoeken. Voornamelijk in de riffs bevindt zich weinig interessante aspecten. Wat het wel wat leuker maakt is dat het vrij makkelijk mee te zingen is dus het is heerlijk voor een avondje old school waarbij je lekker kan headbangen, moshen en meezingen. Vooral in het laatste nummer laten ze zien wat ze in petto hebben voor de toekomst. Er zit meer originaliteit in en de kwaliteiten van alle bandleden komen meer naar boven. Vooral de zang veranderd in het nummer. Hiervoor hoorde we voornamelijk niet veel variatie in de vocalen maar bij ”Take the Night” veranderen ze dat echt. In conclusie prima album van een jonge band die nog meer in petto heeft voor ons. Dit was Skyryder met VOL.2