Sum 41 – Order In Decline

Het was in de tijd dat de ondergetekende aan het eind van zijn middelbare school zat dat Sum 41 de hitlijsten in knalde met ‘Fat Lip’. En eerlijk, die blije bekkies konden voor de ondergetekende niet zo snel mogelijk van de beeldbuis verwijderd worden. Het moet nagegeven worden, dat is slechts een mening van één persoon. Wereldwijd wordt er heel anders gedacht over deze Canadezen. Inmiddels zijn ze alweer toe aan hun zevende full lenght. Via Hopeless Records komt het vijftal met Order In Decline.

De punkrockers van weleer hebben tien nieuwe tracks voor de luisteraar in petto. Opener ‘Turning Away’ lijkt te gaan bewijzen dat Sum 41 gevallen is voor het populaire genre waarbij de rock er ook nog uitgefilterd wordt. Gelukkig redt de band zich net op tijd en gaat de band alsnog ouderwets knallen. In ‘Out For Blood’ gebeurt dat nog overtuigender. Dat Sum 41 ook naar andere bands luistert, blijkt in ‘The New Sensation’ laat horen dat Sum 41 namelijk ook inspiratie uit Muse haalt. Althans, het nummer had zo van een van de platen van Muse kunnen komen. De rauwe randjes die de band erin heeft laten zitten, zorgen ervoor dat de song ook echt ballen heeft.

‘A Death In The Family’ kan door gaan als een van de meest furieuze tracks op Order In Decline. Sum 41 haalt hier bij vlagen de banden met de metal aan, terwijl de band zich op momenten ook breekbaar opstelt om vervolgens met een Foo Fighters-achtige passage de energie weer op te bouwen. Op dit soort momenten wint Sum 41 absoluut fans voor zich. Andersom is de ballade ‘Never There’ ook een moment waarmee de bands indruk maakt. Misschien is het niet altijd even mooi gezongen, maar het past wel. Die andere kant van Sum 41 zorgt er ook voor dat de band geen eentonige plaat heeft gemaakt.

Het moge duidelijk zijn dat Sum 41 met Order In Decline op wat kleine momentjes toch een zeer overtuigende plaat heeft weten te maken. Muzikaal weet de band zich niet vast te pinnen op alleen punkrock en dat siert deze groep.