Therion – Leviathan III

Dat er een derde deel van Leviathan uitgebracht zou worden door Therion, was al lang en breed bekend. Toch is er iets bijzonders met deze release aan de hand. De vorige twee, Leviathan en Leviathan II uit respectievelijk 2021 en 2022, zijn verschenen via Nuclear Blast en Leviathan III doet dat niet. Die verschijnt namelijk via Napalm Records.

Therion

Christoffer Johnsson heeft door de jaren heen veel zien en doen gebeuren in Therion. Inmiddels draait de band al meerdere decennia mee, maar waar eerst de death metal leidend was, zijn dat nu de symfonische kanten van de metal geworden. Dat heeft het immer evoluerende Therion geen windeieren gelegd, want op deze manier heeft deze Zweedse band zich nog breder in de kijker weten te spelen.

Leviathan III

Elf nummers die samen goed zijn voor iets meer dan vijftig minuten aan muziek, dat is het resultaat van het slotepos van de Leviathan-trilogie. Van die tracks is ‘Ayahuasca’ met bijna acht minuten het kroonstuk van deze plaat. Leuk is dat deze track ook een weerzien is met Pjotr Wawrzeniuk. Ja, inderdaad, in de eerdere jaren van Therion was hij de drummer. Hij heeft destijds ook vocals voor zijn rekening genomen en dat komt hij hier ook doen. Die vocale kracht, want die gelaagdheid is een belangrijke troef bij deze Zweden, wordt hier daardoor nog verder uitgebreid.

Een ander voorbeeld van de klasse van dit nieuwe hoogstandje van Therion, is de afsluiter van Leviathan III. Daar komt Therion namelijk op een bijna epische wijze door de speakers, gelaagd, melodieus en met een ijzersterk koor. Mocht op die manier een Vikingstrijd aan worden gegaan, dan stonden zij al minimaal met 1-0 voor op de tegenstander. Daarmee sluit men ook de trilogie af, wat een waanzinnige beleving is, van begin tot eind.

Leviathan III is een album geworden waarmee Therion op grootse wijze hun drieluik tot een eind brengt. Dit is typisch zo’n plaat waar de klasse van afdruipt, waar een breed metalpubliek van kan genieten en die de veelzijdigheid van deze symfonische rockers met verve onderstreept.

Therion - Leviathan III

Tracklist Leviathan III

01 Ninkigal 3:06