Tony Martin – Thorns

Nee, dit heeft niks te maken met de Der Panzerwagen, de Duitse inmiddels ex-wielrenner Tony Martin. Deze Tony Martin heeft hele andere dingen op zijn cv staan, zaken waar menig zanger ‘u’ tegen zal zeggen. Momenteel is hij ook weer solo actief. Via Battlegod Productions komt Tony Martin zo aan het begin van het jaar met Thorns.

Tony Martin

Met onder andere Black Sabbath en Candlemass op zijn cv weet de beetje muziekliefhebber dat men hier een zanger heeft die echt kan zingen. Vanuit zijn tijd bij die eerste heeft hij onder ander Headless Cross op zijn naam staan. Met Candlemass heeft hij geen platen opgenomen. Met nog een legio aan andere bands deed hij dat wel. Solo is dit ook niet de eerste release van deze Britse zanger.

Thorns

Op deze twintigste langspeler uit de complete carrière van Tony Martin staan elf tracks. Samen zijn die goed voor iets minder dan vijftig minuten aan muziek. Van die elf nummers is ‘Book Of Shadows’ de langste op deze release. Dat nummer duurt meer dan zes minuten. Tevens is dit misschien wel één van de meest mysterieuze tracks op de plaat. Hier durft Tony Martin het met zijn kompanen aan om de heavy metal van een andere kant te benaderen, nadat ‘As The World Burns’ en ‘Black Widow Angel’ veilig doch strak hebben geopend.

‘Crying Wolf’ zorgt ervoor dat de luisteraar helemaal onderuit gezakt kan gaan zitten in de stoel. Hier worden de sferen rustig, wat weer wel een vlammende gitaarsolo oplevert. In ‘Damned By You’ laat Martin juist horen de vertrouwde stevigheid weer te omarmen. Wie daar op de extra gelaagdheid let, zal begrijpen dat de progressieve rock van invloed is. De saxofoon speelt een bijzondere rol op de achtergrond.

Wie de gehele plaat luistert, zal concluderen dat Tony Martin solo breed van aard is en dat hij zijn stem nog zeker een podium mag geven. Thorns zorgt ervoor dat Tony Martin de spotlight direct bij de start van het jaar grijpt.

Tony_Martin_Cover

Tracklist Thorns

1. As The World Burns