Turilli/Lione Rhapsody – Zero Gravity

Over de Italiaanse symfonische metalband Rhapsody, ofwel Rhapsody Of Fire, kan een heel boek worden geschreven zonder dat het dan puur om de muziek gaat. Luca Turilli was al een tijd uit die band en speelde onder de naam Luca Turilli’s Rhapsody. Inmiddels heeft ook Fabio Lione zijn wegen met Rhapsody Of Fire zien scheiden en zijn de handen met Turilli ineen geslagen. Dat resulteert in een nieuwe band: Turilli/Lione Rhapsody. Die groep komt via Nuclear Blast met Zero Gravity, hun debuutalbum.

De symfonische metal van de band wordt op een uiterst brede wijze in het vat gegoten. Hierdoor durft Turilli/Lione Rhapsody het ook aan om de klassieke hoek naar zich toe te trekken. ‘Amate Immortale’ is daar het bewijs van. De vocalen zullen zelf de liefhebbers van opera positief verrassen. De bombastische extase zorgt ervoor dat zowel de metalhead als de liefhebber van de klassieke Italiaanse muziek stil van verbazing achterblijft. Echter, lang laat deze band dat moment niet duren, want met ‘I Am’, waarin ook Mark Basile mee komt zingen, laat Turilli/Lione Rhapsody de metal er direct flink in knallen. Dat nummer is vervolgens weer een goed voorbeeld van de krachtige dimensie van de vocalen in deze band. De meerstemmigheid wordt op een geniale wijze vormgegeven. Het is alsof Queens ‘Bohemian Rhapsody’ en nakomeling in de metal heeft gekregen.

Voor deze eerste langspeler onder deze noemer heeft Turilli/Lione Rhapsody tien tracks opgenomen. Samen zijn die goed voor iets meer dan vijftig minuten aan muziek op Zero Gravity. Wat opvalt, is dat de klassieke elementen veelvuldig aanwezig zijn, evenals de piano. Wie de line-up ziet, ziet ook dat er geen persoon benoemd is die dit op zich neemt. Dat betekent dat Luca Turilli deze elementen verzorgt; iets wat hij ook bewezen heeft goed in de vingers te hebben. Opener ‘Phoenix Rising’ laat dat gelijk mooi samenvallen met de metal in de groep. De krachtige symfonische metal wordt gesierd met de herkenbare, sterke vocalen van Fabio Lione. Dat zal de liefhebbers alleen maar goed doen.

Turilli/Lione Rhapsody heeft met Zero Gravity een album gemaakt dat laat horen dat de twee iconen het beste in elkaar naar boven halen. Deze plaat is niet gewoon een lekkere metalschijf, het is een complete belevenis die de zintuigen prikkelt.