Vuur & Zijde / Impavida – Vuur & Zijde / Impavida

Op deze split EP treffen we twee bands aan; het Nederlandse Vuur&Zijde en het Duitse Impavida. Deze release komt zowel op CD als op vinyl uit via Prophecy Productions.

Vuur&Zijde laat drie tracks horen die exclusief voor deze EP zijn opgenomen. Het betreft hier overigens een nieuwe band met leden van Laster, Nusquama en Terzij de Horde. De nummers zijn opgenomen aan de Friese kust in een –jawel- afgelegen yurt. Ik kon niet anders dan toch even lachen. Ik zie het al helemaal voor me; zo’n mobiele yurt ergens aan de Friese Waddenzeekust…de avondrust (zeker in Coronatijd) zal de bandleden er bij hebben geholpen in een trance te komen terwijl ze de muziek hebben opgenomen. Het derde nummer heet zelfs Waddenzee en halverwege de track hoor je zelfs de vervormde klanken van de golven die op het strand slaan. Verder wordt de esoterische blackmetal van de band gekenmerkt door de vrouwelijke, bezwerende vocalen die in combinatie met een zoemende gitaarwerk en redelijk primitief klinkende drumpartijen zorgen voor een sfeervol geheel. Een beetje Myrkur, een beetje Agaloch, een beetje Alcest een beetje Fen, je kent het wel. Van die sfeervolle luistermuziek waar je van in slaap valt als je niet oppast. Overigens niks mis mee want Zonnestorm, Zilt en Noordzee luisteren lekker weg.

Het Duiste Impavida is gehuld in duisternis. Althans, de namen van de mensen achter deze band zijn onbekend…whoehoe, spannend. Dat was 20 jaar geleden leuk, anno 2020 is het en beetje een gimmick natuurlijk. Hoe dan ook, de band zegt me niks en na het horen van de twee tracks Gram en Wahn Stille ben ik ook niet genegen om me verder in dit duo te verdiepen. De blackmetal ligt in het verlengde van Vuur&Zijde (of vice versa, maar net hoe je het bekijkt), maar is zeer primitief geproduceerd en schreeuwende vocalen die her en der opduiken, drukken alle andere geluid weg. Er zullen mensen zijn die dit geweldig en sfeervol vinden. Ik vind het krakkemikkig en heb dit al letterlijk tientallen malen eerder- en tientallen malen beter gehoord.

Al met al een aardige split EP, waarbij Vuur&Zijde gelukkig als eerste op te horen is…