Wilderun – Epigone

Eigenlijk zegt de band Wilderun de ondergetekende helemaal niks. Misschien is dat ook niet gek, want tot voor kort bracht de band haar platen geheel in eigen beheer uit. Daar komt nu verandering in. Hun aankomende langspeler zal verschijnen via Century Media. Via die platenmaatschappij komt Wilderun namelijk met Epigone.

Wilderun

De Amerikaanse band Wilderun is opgericht in 2008, maar de huidige line-up speelt sinds 2012 samen. Het viertal bracht eerder een drietal platen in eigen beheer uit, waarvan Veil Of Imagination uit 2019 de meest actuele is. Toch is er wel een opvallend feit aan die line-up te benoemen. Wilderun was voorheen geen viertal, maar een vijftal. De leadpartijen op de gitaar worden nu, sinds dit jaar, door Wayne Ingram gedaan. Die heeft ook al een tal van andere verantwoordelijkheden in de band. Dat geldt overigens voor meerdere leden. De heren richten zich niet op slechts één instrument.

Epigone

De langspeler Epigone telt in standaard uitgave negen nummers. Wie geluk heeft, weet een luxere versie te bemachtigen. Daarop speelt Wilderun ook onder andere ‘Everything In Its Right Place’, wat een van de twee bonusnummers is. Kenners weten direct dat dit de opener was van Kid A van Radiohead. Overigens schotelt Wilderun ook zonder die bonustrack de luisteraar al genoeg voor, want de negen nummers van de standaardeditie bedragen ook al meer dan een uur aan muziek.

De muziek van Wilderun laat zich omschrijven als ergens tussen de progressieve rock en metal in. Opener ‘Exhaler’ weet de luisteraar te bedwelmen, waar in het machtige ‘Woodgatherer’, welke net geen kwartier duurt, de bruggetjes naar de metal veelvuldig bewandeld worden. Dat zorgt ervoor dat men ineens vanuit feeërieke sferen naar black metal blast kan gaan. Daar blijven overigens ook rustieke elementen aanwezig. Hierdoor kan de muziek hard zijn, maar blijft het toegankelijk. Andersom geldt ook dat die bruggetjes even zo makkelijk terug genomen kunnen worden. De variatie is dan ook een kracht van deze band.

Wilderun heeft ook nog een sterk symfonisch element in haar muziek. De leden weten dit echter op een mooie wijze te verpakken. Hierdoor ligt het niet altijd dik op de mix. Integendeel. Wilderun weet juist hiermee de nuance duidelijk aan te brengen, waardoor een track als ‘Identifier’ net wat meer glans krijgt. De ultieme kers op de taart. Liefhebbers van Opeth zullen hiervan genieten.

Epigone is een verrassende, meeslepende langspeler van Wilderun geworden. Deze vierde full lenght van dit Amerikaanse gezelschap bewijst waarom de groep zich in de spotlight van een machtig label als Century Media heeft weten te spelen.

Wilderun - Epigone

Tracklist Epigone

1. Exhaler