Impiety, Nihilo, Helldrifter @Musicon, Den Haag

Leestijd: 4 minuten

Om op een maandagavond de tram in te stappen richting Musicon moet wel een goede onderliggende reden hebben. Die reden was daar dan ook want op maandag 5 februari streek de Aziatische trots van de blackened death metal Impiety neer in Musicon, Den Haag. Als klap op de vuurpijl waren ook Nihilo en Helldrifter op dit internationale feestje van de partij.

Helldrifter

Dat er animo is om op een doordeweekse dag naar een death metal concert te komen, was duidelijk. Hoewel het bij Helldrifter om klokslag acht uur het totaal aantal bezoekers nog lang niet maximaal bereikt was, was het duidelijk dat de mensen die er waren echt zin hadden in een avondje muziek. De Zuid-Duitsers van Helldrifter lieten de avond goed starten.

Deze band heeft in 2021 hun eerste en tot op heden enige langspeler uitgebracht, Lord Of Damnation. De melodieuze death metal, waarbij de rol van de met zonnebril, of duikbril, getooide bassist niet onderschat moest worden. Hij was nog niet van de partij op die langspeler, maar live viel dat niet de merken. Vocalist Billy Kolins zorgde met zijn energie dat het opkomende publiek ook steeds verder naar voren kwam. Dat Helldrifter ook nog het almachtige Death onder de aandacht bracht, viel alleen maar te prijzen.

Nihilo

Vervolgens was het de beurt aan Nihilo. Deze Zwitsers draaien al meer dan twintig jaar mee, maar ogen nog steeds jong van energie. Vocalist Ragulan was voor velen niet eens bij te houden met zijn energie, waarbij de link in de bewegingen naar de grindcore makkelijk te maken viel. Daarmee richtte dit gezelschap de death metal heel anders in dan de opener van deze dag. Aanstekelijke grooves en massaal, ritmisch geheadbang maakten ook dat het publiek het makkelijk oppikte.

Leuk detail was dat de zanger ook nog oog had voor het land waar hij speelde, tenminste ervanuit gaande dat hij bewust een Asphyx-shirt aan had. Echter, ook zonder deze geste naar Nederland wist Nihilo te overtuigen in Musicon. Voor velen was de adempauze na deze band ook welkom, gezien de nekspieren hier goed en non-stop onder handen werden genomen.

Impiety

Toch was het de afsluiter die waarschijnlijk de meeste bezoekers op de been had gebracht. Impiety wordt al meer dan dertig jaar aangevoerd door Shyaithan. Samen met zijn kompanen, die allemaal pas veel later zijn aangesloten in deze band, staat hij voor trots van de blackened death uit Azië. Dat Singapore in Azië, en daarbuiten, bekend staat als een smeltkroes van stijlen, lijkt Impiety ook letterlijk naar de muziek te hebben getrokken. Naast de black en death metal lijken er namelijk ook invloeden van thrash en heavy metal proefbaar in het geheel. Feit is dat hun sound staat als ene huis.

Dat bleek ook in Musicon. Impiety liet er geen gras over groeien en zorgde dat de mensen die wel de moeite hadden genomen om van deze avond getuige te zijn, snel naar voren kwamen. Deze commando’s van de bruutheid slaagden er met gemak in om de bezoekers nog tot lang nadat hun ruime set was afgelopen over hen aan het praten waren, natuurlijk in alle tevredenheid.

Impiety, Nihilo en Helldrifter beloonden op deze manier de mensen die op maandagavond naar Musicon zijn gekomen, want dit was weer eens een bewijs dat de death metal leeft, in welke vorm dan ook. Eens te meer bleek ook dat de liefhebber van het stevigere gitaarwerk Musicon trouw is en daarom is het te hopen dat er nog vele van dit soort shows, op welke dag van de week dan ook, mogen volgen.

MUSICON ONLINE