Inhalo, Hackberry, The One @De Boerderij, Zoetermeer

Leestijd: 5 minuten

Als er één concertzaal in Nederland iets heeft met de progressieve kant van de rock en metal is het wel De Boerderij te Zoetermeer. Vele grootheden zijn hier al neergestreken. Nu Nederland een platenmaatschappij herbergt die zich op dit spectrum richt, was het dan ook niet gek dat er een labelnight van Construction Records daar plaatsvond. Het programma herbergde de drie bands van de eerste releases van Construction Records: Inhalo, Hackberry en The One. White Room Reviews was erbij.

The One

Het was aan The One om deze avond om klokslag acht uur te openen. Dat deed de band op een manier zoals alleen in de progrock genoten kan worden. Een muzikale ouverture startte de dans en gesproken woord werd met Britse allure weggezet. Misschien ook niet gek, want muzikaal heeft The One echt wel invloeden van onder andere Genesis en Pink Floyd in zich. Dat bleek ook wel op Sunrise, hun langspeler welke tot op heden ook de enige langspeler van deze band is.

Live zorgde The One dat de mensen die wel vroeg in De Boerderij waren op een epische manier in de progressieve rock meegesleept werden. Sterke solo’s, gedegen opbouw in de songs en met Max Gilkes een sterke frontman voor dit genre, dat kenmerkte de show van The One. Een zeer aangename opener voor zo’n avond. Dat beloofde dus veel goeds.

Hackberry

Na The One was het de beurt aan Hackberry. Deze Groningers weten wat het is om de aarde te laten trillen. Ditmaal wordt er niet gedoeld op de bevingen als gevolg van de gaswinning, maar wordt er gewezen op een vijftal dat keihard rock zonder dat er een vocalist aan te pas komt. Gedreven door bands als Tool, Karma To Burn en alles waar daverende gitaarsolo’s bij komt kijken, weet dit gezelschap de mensheid te laten vallen voor de moeilijkheden van niet-allerdaagse ritmes. Hoe zij dat doen? Dat bleek live wel. Als men iets met volle overtuiging, en een ventilator voor de wapperende haren bij de enige die dat wel kon gebruiken, speelt, komt dat goed.

De plaat van afgelopen jaar werd in zijn geheel gespeeld. Dat betekende ook dat het lange, complexe songs waren die deze Groningers op de bezoekers afvuurden. Genoeg mensen wisten de energie op te pakken en bewogen, al dan niet compleet uit de maat, mee. Ongetwijfeld zal Breathing Space meermaals over de toonbank zijn gegaan en wie weten volgen er nog wel kussenslopen.

Inhalo

De laatste band van de avond was de eerste die een plaat uitbracht op Construction Records, Inhalo. Sever zorgde er toen wel direct voor dat het label de spotlight naar zich toe trok. De progressieve rock en metal lijken in de breedte door deze band benut te worden, waarbij A Perfect Circle, Riverside, The Pineapple Thief en Alice In Chains lijken allen hun sporen na te laten in de sound.

Toen afgelopen jaar de herfst nog maar net zijn intrede had gedaan, speelde Inhalo tijdens het Haarlem Vinyl Festival een memorabele show in De Doopgezinde Kerk, te Haarlem dus. Daar bewees deze formatie hoe sterk zij eigenlijk is, want wie haar muziek kan uitkleden zonder dat de essentie verloren gaat, is groots bezig.

Nu stond de band in volledig versterkte setting in De Boerderij. En hoe. ‘Pretenders’, wat niet de stevigste track is uit hun oeuvre, onderstreepte de intensiteit waarin deze band de song voorschotelt. ‘Sever’, de titeltrack van de op Construction Records uitgebrachte plaat, mocht natuurlijk niet ontbreken. Wat hier, buiten een ijzersterk portie muziek, ook opviel, is dat Inhalo daar met gemak die rol van headliner van de dag op zich neemt. Aan alles merkt men dat deze band dat kan en dit waarschijnlijk ook op nog grotere podia in nog beter gevulde zalen met even veel gemak zal doen.

Inhalo, Hackberry en The One schitterden allen op hun eigen manier, in hun eigen hoek van het muzikale spectrum op de bühne van De Boerderij. Groter is nog het gegeven dat Construction Records oog heeft voor kwalitatief ijzersterke bands in de progressieve hoek van de gitaarminnende bands. Misschien jaarlijks dit feestje hier vieren?

INHALO ONLINE

HACKBERRY ONLINE

THE ONE ONLINE