Fink – Bloom Innocent

Menig muziekliefhebber is het er over eens: Fink zou eigenlijk meer eer moeten krijgen voor zijn werk als muzikant. Natuurlijk heeft hij als producer ook een mooie status opgebouwd, maar zijn muzikale werk is al talloze jaren van adembenemend niveau. Zijn vorige plaat, Resurgam, was een juweeltje. Bloom Innocent  verschijnt via R’Coup’D.

Het zijn slechts acht tracks die de tracklist van deze langspeler sieren. Wie weet dat Fink te boek staat als een singer-songwriter, zal dat misschien verbazen. Wie Fink volgt niet. Hij speelt graag met de gelaagdheid in nummers, waardoor hij een uiterst rustig en breekbaar nummer ineens toch kan omtoveren tot een hypnotiserend en opzwepend gebeuren, om het net zo snel weer uit te laten sterven. Dat is bijvoorbeeld in het mooie ‘I Just Want A Yes’ goed te horen.

De krachtige overtuiging in de muziek van Fink is toch zijn stem. Hij is warm, maar ook breekbaar. Daarbij durft hij ook heel ingetogen zijn stem in te zetten. ‘We Watch The Stars’, welke ook erg rustig begint, maar later meer body krijgt, is daar een goed voorbeeld van. Een enkel moment op Bloom Innocent  doet denken als Fink ook raakvlakken met Jeff Buckley heeft, zonder er verder op te letten. Wie de plaat goed luistert, zal bij een paar zangnoten weten wat hier bedoeld wordt.

Er zijn niet veel platen die van begin tot het eind boeien, de luisteraar dan even verbijsterd achterlaten, waarna deze terug bij bewustzijn beseft dat de repeatknop snel ingedrukt moet worden. Als gesteld wordt dat Bloom Innocent een meesterwerk is, is dat nog een understatement.