Le Corbeau – Spider Bridge

Wie de naam Le Corbeau ziet, zal waarschijnlijk direct aan Frankrijk denken. Toch betreft het in dit geval geen Franse band. Le Corbeau komt namelijk uit Noorwegen en is de band van ex-Serana Maneesh-gitarist Oystein Sandsdalen. De derde plaat van die band kwam in 2011 uit. Daarna werd een pauze ingelast. Inmiddels is de band terug. Om dat te vieren komt Le Corbeau via Handmade Records met niet één, niet twee, maar drie nieuwe platen. Alle drie verschijnen ze op 15 november. IV – Spider Bridge is de eerste, zover men van een eerste kan spreken.

Deze vierde langspeler van Le Corbeau duurt vijfenveertig minuten. De band heeft die speelduur verdeeld in elf tracks. Opener ‘Purple Gold’ laat horen dat deze Noren net zo goed uit de droge delen van de Verenigde Staten hadden kunnen komen. De invloeden van de mysterieuze surf lijken hoorbaar, terwijl in ‘Seasons Of Dust’ een obscure kaskraker uit Hollywood voorgeschoteld lijkt te worden. De duistere stem en de subtiele fuzz leiden de luisteraar naar een wereld waarin de rock alleen nog werd gespeeld in donkere kroegen waar het sigarettenrook en alcohol rook.

Het leuke van IV – Spider Bridge is dat de muziek in één klap te vangen is. ‘Rabbits’ doet denken aan The Beatles die net iets te stoned de studio in zijn gedoken en ‘Burning Theme’ heeft nog flarden aan The Doors en Led Zeppelin in zich, waardoor de liefhebber van de jaren ’60 en ’70 helemaal los kan gaan, tikkend met zijn hand op een donker houten bar waar een halfvolle pint staat. De swing van de surf die telkens subtiel naar voren schuift, om ook weer even subtiel van het toneel te verdwijnen, is een geniale zet op deze schijf.

Le Corbeau heeft met de vierde langspeler uit haar carrière een mysterieuze, duistere maar tevens ook intense rockplaat gemaakt waar het verleden van het genre op een veelzijdig voetstuk wordt geplaatst. Spookachtig lekker.