Aborym – Hostile

De Italiaanse band Aborym kan niet beticht worden van decennia lang hetzelfde trucje uit te voeren. De hedendaagse sound zou niet doen vermoeden dat Aborym in de begin dagen nog Attila Csihar van Mayhem op de vocalen had. Daarom is het ook elke keer weer een verrassing waar Aborym mee gaat komen. Via Dead Seed Productions komt Aborym nu met Hostile.

Aborym

Deze band geldt eigenlijk als de band van Fabban. Hij is er sinds de oprichting bij en zet de lijnen uit. De wisselingen zijn er ruimschoots geweest. Inmiddels heeft hij een drummer en gitarist aan zijn zijde die er respectievelijk sinds 2018 en 2019 bij zitten. Inmiddels zit de band dus ook niet meer bij Agonia Records, waar onder andere Shifting.Horizon via verschenen is.

Hostile

Deze nieuwe plaat van Aborym telt veertien track. Samen genereren die bijna zeventig minuten aan muziek. Daarmee verdient Aborym al complimenten, want er zijn genoeg artiesten tegenwoordig die al genoegen nemen met de helft van die speelduur en de release toch een langspeler noemen.

Dat de fans zich kunnen opmaken voor wederom een shift in de sound, was eigenlijk wel te voorspellen. Om Hostile als geheel te moeten plaatsen, kan men het beste Downward Spiral van Nine Inch Nails in gedachte nemen en daar een vleugje Antichrist Superstar van Marilyn Manson aan toe passen. Dat zorgt ervoor dat men in ‘Disruption’ de boel haast spookachtig wakker maakt, in ‘Proper Use Of Myself’ genoeg ruimte geeft aan de electronische invloeden en in ‘The End Of A World’ zelfs de progressieve rock niet buitensluit. Wie het zich wilt voorstellen hoe Nine Inch Nails zou klinken als Trent Reznor en zijn kompanen Steven Wilson zouden spelen, moet deze indrukwekkende track maar eens checken. De verrassing op het eind is bijna Pink Floyd-achtig.

Het stemgeluid op Hostile zorgt ervoor dat men ook niet zal vermoeden dat de roots toch echt in de black metal liggen. ‘Wake Up, Rehab’ doet eerder vermoeden dat men goed heeft geluisterd naar Billy Corgan van Smashing Pumpkins. Dat dan wel in de combinatie met de eerder genoemde bands.

Deze nieuwe langspeler van Aborym laat horen dat de evolutie niet te stoppen is. Hierdoor schotelt Aborym de muziekliefhebber met Hostile een plaat voor die liefhebbers van Nine Inch Nails met open armen zullen verwelkomen. Van het begin tot het eind blijft deze verrassen.

Aborym - Hostile

TRACKLIST HOSTILE

1. Disruption