Alwaid – Twelve Daemons

Dat de noordelijke agglomeratie Lille een bakermat vormt voor de metal, en andere culturele uitspattingen, in Frankrijk, moge bekend zijn. De metal is daar ook rijkelijk vertegenwoordigd. Alwaid is daar een voorbeeld van. Die band heeft in 2023 een mooi jaar gehad, want er zijn twee releases op de markt gekomen van hen. Twelve Daemons, de langspeler van dit jaar van Alwaid, is degene die hier besproken wordt en die is verschenen via Valkyrie Rising.

Alwaid

De band is al in 2010 begonnen en heeft zich al die jaren niet in de schaduw begeven, want ze hebben de nodige releases op de markt gebracht. Het viertal heeft namelijk, inclusief Twelve Daemons, drie langspelers uitgebracht. Daarbij kwam er dit jaar ook nog een EP uit. Deze female fronted metal band kan dan over het algemeen wel gezien worden als stabiel.

Twelve Daemons

De nieuwste langspeler liet wel wat langer op zich wachten, maar, zonder dit geverifieerd te hebben, kan dit zomaar komen doordat de pandemie invloed had op alles en iedereen. In een klein uur schotelen deze Noord-Fransen de liefhebber tien nummers voor. Complimenten daarvoor, want menig band lukt het tegenwoordig niet meer om een plaat van die speelduur te maken.

Hierdoor heeft Alwaid ook meer ruimte om hun symfonische metal te laten variëren. Hierdoor is ‘Five Sisters’ een heerlijke track die doet denken aan Delain en Evanescence, terwijl ‘A Paradox In Red And Black’ in de muziek ergens naast die invloeden ook nog die van Epica, Tool en Kate Bush lijkt te hebben. Dat zorgt ervoor dat Alwaid op deze plaat, waar men niet doet aan onnodige intro’s, maar tienmaal lekker rockt, weet te overtuigen.

Muzikaal kan gesteld worden dat het misschien niet direct het meest originele is, maar tegenwoordig is het beter om je te scharen in een hoek en dat vol overtuiging en goed te doen, dan geforceerd originele zaken proberen te bedenken. De brede muzikale basis is bij Alwaid op Twelve Daemons de grote troef.

Alwaid - Twelve Daemons

Tracklist Twelve Daemons

1. Illuyanka