Hyde – Ardwena

Death metal en doom zijn een welbekende combinatie, als vanille-ijs met chocoladesaus. De combinatie van black metal met doom is iets wat veel minder vaak aan het daglicht vertoond wordt. Hyde stapt met hun nieuwe langspeler, Ardwena, uit die duisternis. Die release komt op de wereld via Malpermesita Records.

Hyde

Dit veelkoppige duistere monster is afkomstig uit de even duistere krochten van Namur, de Belgische stad. In 2016 heeft deze band al een zaadje gepland, middels The Seeds Of Doom. Dat was nog met de oude achtergrondvocaliste in de band. Inmiddels is Cel namelijk ingewisseld voor Val, want Hyde is wel een band die komt met zowel een mannelijke als vrouwelijk vocalist. Leadzanger Ben voert daarin het front nog steeds aan.

Ardwena

De doom druipt niet alleen van de sound af, maar ook van de tijdspanne. De band heeft er immers zeven jaar over gedaan om The Seeds Of Doom te voorzien van een opvolger. Misschien speelde de wisseling aan de vrouwelijke wacht en de over de wereld razende pandemie wel parten, maar feit is wel dat het kan lijken dat er voor elke song een jaar is uitgetrokken. Ardwena telt namelijk zeven nieuwe tracks van Hyde.

Opener ‘Doom Over Sabis’ laat in eerste instantie nog duidelijk de black metal aan het roer, maar al snel neemt de doom het machtig over. Daarbij geldt dat het spel tussen de mannelijke en vrouwelijke vocalen voor een mooi spel zorgen. In ‘Hammer Of Doom’, welke zeker in het begin ook nog aan Paradise Lost doet denken, weet men meer te wisselen tussen de genres. Bij vlagen zou het gefantaseerd worden dat Cradle Of Filth in een muzikale orgie verzeild is geraakt met Paradise Lost en een lukrake female fronted band waarin men niet lopen te etaleren met hun sopranenstrotjes.

Eerlijk is eerlijk, het perverse van de black metal onderdompelen in de doom, of andersom, klonk op voorhand tamelijk vulgair, maar na een goede luisterbeurt blijkt anders. Hyde bewijst dat het benoemen van genres alleen belemmerend kan werken, want Ardwena is een heerlijke plaat waar de brede metalhead helemaal in op kan gaan.

Hyde - Ardwena

Tracklist Ardwena

1. Doom Over Sabis 07:37