Als men over muziek praat, is men al snel
geneigd om dit verder te specificeren in hokjes. Het moment dat men die hokjes
achterwege laat en het overstijgende resultaat op zich in laat werken, zal men
pas echt ervaren dat muziek een hoge vorm van kunst is. Dat is goed om in
gedachten te houden als men het onlangs verschenen Invisible Airships van het uit Noorwegen afkomstige Amgala Temple
beluisterd.
Op de schijf, welke uit is gekomen via Jansen Records, staan vijf tracks.
Doordat er twee ruimschoots de grens van de tien minuten overschrijden en één
die grens benaderd, komt de totale speelduur toch op zo’n driekwartier. Opener
‘Bosphorus’ klinkt ook zoals de gelijknamige zeestraat bij Istanbul is: een
brug tussen stijlen. In ruim twaalf minuten floreert het trio op een brug
tussen Pink Floyd en jazz, terwijl men ook nog een hengel uit gooit naar de
alternatieve rock. Deze twaalf minuten zijn een trip zoals maar zelden vertoond
wordt. De overstuurde gitaar die ineens na ruim zes minuten de aandacht grijpt,
slingert de luisteraar van de Aarde naar de maan en terug.
Van de vijf tracks op Invisible Airships
is ‘The Eccentric’ de kortste. In net iets meer dan zes minute laten deze Noren
horen dat ze ook het Amerikaanse gevoel niet schuwen. De opening van die track
neemt de luisteraar even mee naar het platteland aldaar, om vervolgens een
ELO-achtige trip te maken in de interstellaire wereld. Dat een gitaar een
vallende ster kan nadoen, ligt dan automatisch in de verbeelding. Dat doet
muziek met je als het niet meer gaat om het liedje, maar om de kunst.
Het knappe van Amgala Temple is dat deze instrumentale band op een onnavolgbare
wijze heen en weer pendelt tussen genres, ze laat versmelten en het muzikale
spectrum verrijkt met een geluid dat zowel in de smaak zal vallen bij
progrockers als bij de jazzfanaten.

- Your Highness – The RagBag Vol.1 - 26 juni 2022
- Conjurer – Páthos - 25 juni 2022
- Sterf vervangt Morvigor in Musicon - 25 juni 2022