Awake the Dreamer – Damaged Souls

Het is een relatief nieuwe band, maar de naam trekt direct de aandacht. Awake The Dreamer klinkt alsof zij een waarschuwing wilt vormen. De band, welke in 2017 een single en in 2018 hun eerste plaat uit heeft gebracht, is op een sneltrein gestapt. Inmiddels staat deze Zweedse formatie onder contract bij Arising Empire. Via die platenmaatschappij komt deze groep met Damaged Souls.

Nadat de opener ‘Damaged Souls’ direct over is gegaan in ‘Atmosphere’ is het duidelijk: dit is metalcore zoals men het graag ziet. De strakke ritmes, de tempowisselingen en de catchy elementen zorgen direct voor een clusterbom aan energie die wordt losgelaten. Doordat Crystal Lake’s Ryo Kinoshita vocaal komt assisteren, komen er ook nog indrukwakkend zware stukken in de track voor. ‘Far Away’ laat echter daarna horen dat de heren het ook volledig op eigen kracht kunnen. Hier is Awake The Dreamer wel iets toegankelijker doordat de meedogenloos brute stukken ontbreken. Anderzijds maakt het ook duidelijk waarom de band zo snel aan populariteit wint.

In het totaal staan er op Damaged Souls tien tracks. Het eerder aangehaalde ‘Damaged Souls’ is een intro van iets meer dan een halve minuut. De overige tracks zijn allemaal van een goed behapbare lengte. De langste track is het hier boven al genoemde ‘Atmosphere’, terwijl ‘Far Away’ met net iets meer dan drie minuten de kortste is. ‘Vigilant’ duurt niet veel langer. Daarin komt ook Robert Ljung van Adept een duit in het zakje doen. Ook het koor – naar het lijkt een kinderkoor –  dat het refrein ondersteunt, heeft zijn meerwaarde. Deze track laat ook de kracht van melodieuze gitaren in metalcore horen. In dat geval doet Awake The Dreamer bij vlagen ook denken aan In Flames.

De Zweedse Awake The Dreamer laat op Damaged Souls  horen waarom hun ster zo snel rijzende is. Wie van metalcore van de hoogste plank houdt, zal deze band snel omarmen. Misschien is de waarschuwing wel bedoeld voor bands die denken in hun ivoren toren te kunnen blijven zitten. Pas op, Awake The Dreamer komt en komt snel.