Borka Balogh – Borka Balogh

Nog niet zo heel lang geleden reisde de Hongaarse Borka Balogh vanwege de liefde naar Nederland. Inmiddels is die relatie gestrand, maar heeft de liefde voor muziek toch een mooie relatie met zich meegebracht. In tegenstelling tot haar EP uit 2018 manifesteert Borka Balogh zich nu als band. In die samenstelling is gewerkt aan de debuutplaat, welke onlangs is verschenen. Borka Balogh is een release in eigen beheer.

Op de schijf heeft Borka Balogh met haar kompanen tien nummers geplaatst. De donkere kant van de indierock is hier leidend. Dat Borka Balogh op een geheel eigen wijze de muziek benadert, blijkt direct in opener ‘Gone’. Het is daar alsof Björk samen met The Cure en The Cranberries aan de slag is gegaan. Die eerstgenoemde komt ook sterk naar voren tijdens kabbelende begin van ‘Nostalgia’. Ondanks de aanwezige andere geluiden is het de stem die daar betovert. Juist, net als bij Björk.

Borka Balogh profileert zich als een zelfstandige, onafhankelijke vrouw. In dat opzicht geeft zij een sterk signaal af met het feit dat nadat de liefde gedoofd was zij toch haar eigen pad hier in Nederland wist te vinden. De muziek is dan niet alleen donker van aard op Borka Balogh. Hoop klinkt ook door in de muziek van deze muzikante. ‘Trust Me’, waarin haar vocalen heel mooi tot haar recht komen, laat dat goed horen. Dat soort momenten zijn er meer te vinden op deze eerste langspeler van haar.

Ze omschrijft het zelf mooi: ‘Ik ben een emotie-junkie en creëerde daarom een wereld waar ik het volledige spectrum van al mijn emoties onder ogen kan zijn. Via mijn muziek wil ik deze wereld delen met iedereen die daar behoefte aan heeft.’ En dat is gelukt.