Cellar Twins – Duality

De Belgische band Cellar Twins is ontstaan in 2014. Nadat de formatie definitief was, is in 2017 een EP opgenomen. Daarmee speelde de band zich in de kijker van menig festival. Het smaakte tevens naar meer en daarom is Cellar Twins gaan werken aan de eerste langspeler. Die kwam eind 2019 uit. Duality is een release waarbij Cellar Twins alles in eigen beheer heeft gedaan.

Voor deze eerste langspeler heeft Cellar Twins tien tracks opgenomen. Het genereert meer dan veertig minuten aan muziek. Daarin laat deze Belgische band horen dat ze uit diverse stijlen van de metal en rock hun inspiratie halen. Het eind van ‘Molotov Parade’ is ritmisch gezien knallende progressieve metal waarbij Trivium en Avenged Sevenfold van invloed lijken, terwijl de vocalen in dat nummer juist meer in de hoek van de alternatieve metal zitten. Dat blijkt ook in ‘Cloud Walker’. Dan doet Cellar Twins denken aan Incubus.

Hoewel de vocalen soms een beetje knijpend zijn, is de variatie in de muziek één van de belangrijkste troeven van Cellar Twins. Deze Belgen hebben hun eigen blend van progressieve rock en metal gemaakt, waarbij veel hints naar andere bands te proeven zijn, maar het bovenal een eigen mix is. ‘Antithesis’ klinkt als Alter Bridge welke zich in heeft gelaten met Trivium en P.O.D.. Dit alles zorgt ervoor dat Cellar Twins een brede sound wegzet.

Cellar Twins mag trots zijn op haar eerste langspeler. Duality is een veelzijdige schijf geworden waarin de band zichzelf als grote winnaar van mag zien. Dat deze band niet in een hokje te plaatsen is, is de kracht van dit geheel.