School Is Cool – Things That Don’t Go Right

Misschien had gezien de thematiek van de schijf het album wel een serie van honderden uren aan materiaal kunnen opleveren, maar het Belgische School Is Cool houdt het bij één schijf in deze release. Things That Don’t Go Right kwam kort geleden uit via N.E.W.S. en is de vierde langspeler van dit gezelschap.

België heeft vele eigenzinnige bands die de indie rock naar een hoger niveau tillen. Op de voorgaande platen bleek School Is Cool ook tot die categorie te horen. Opener ‘Fifty Percent’ ligt direct ook in die lijn. Al is hier de invloed van U2 en Editors ook goed te horen. De opening van deze vierde langspeler van School Is Cool is daarbij én erg aangenaam én minder eigenzinnig dan verwacht. ‘Close’, waarin ook de subtiele vrouwelijke vocalen een belangrijke rol op zich nemen, trekt de sound nog iets meer naar de jaren ’80. Het laidback gevoel dat deze track de luisteraar mee geeft, is lekker.

School Is Cool komt op Things That Don’t Go Right met twaalf tracks. De problemen van de huidige maatschappij komen in ruim vijftig minute voorbij. Misschien is het daarom goed dat er geen dialoog mogelijk is met de release. Echter, de band kaart de onzin van deze wereld maar al te goed aan de kaart. ‘Married At First Sight – Australië’ is echt geen hommage aan het land van de kangoeroes en koala’s en ‘Thunder & Lightning’ neemt de fear of missing out echt niet op de hak.

School Is Cool zet de traditie van lekkere indie rock bandjes uit België gewoon voort. Hun vierde langspeler is een schijf die het land misschien wel kan verenigen. Er is tenminste geen keuze tussen Vlaams, Frans of Duits nodig. Misschien dat Things That Don’t Go Right zo niet alleen onzin aan de kaak kan stellen, maar ook iets moois te weeg kan brengen.