Chain Wallet – No Ritual

Wie aan Bergen in Noorwegen denkt, zal snel denken aan een stad gelegen in het westen met de talrijke kleurige huisjes. Deze mooie stad is ook de bakermat voor veel bands. Chain Wallet is daar een exponent van. Via Jansen Records brengt het drietal No Ritual uit, wat de opvolger van hun debuutplaat Chain Wallet is.

De muziek van Chain Wallet laat zich omschrijven als dromerige indierock. Ondanks dat het in hun woonplaats regelmatig regent, klinkt ‘Closer’ alsof de zon veelvuldig schijnt en met heerlijk na een goede barbecue op het strand ligt uit te buiken onder het genot van een lekker glas rode wijn. Overigens komt in deze track Chiara Cavallari van de psychedelische indieband FOAMMM meezingen. Dat maakt het dromerige karakter nog sterker.

In het totaal zijn er op No Ritual tien tracks te vinden. ‘What Everybody Else Could Find’ heeft iets Brits in zich. Hierbij moet dan wel gedacht worden aan het grauwe Britse van de jaren ’80 en niet van de generatie die wel of niet strijdt voor een Brexit. Al zou die generatie zich veel beter kunnen inlaten met de muziek op No Ritual, want dat ontspant. Als zij naar ‘Knowing Eyes’ hadden geluisterd, hadden zij zich niet druk gemaakt. Dan hadden ze gebroederlijk op het strand, in een park of op een terras met elkaar genoten. Zelfs als de zon niet schijnt, is dat met deze plaat mogelijk. Het dromerige karakter van No Ritual is de kracht van Chain Wallet. Veel bands proberen al dromerig tot de luisteraar te komen, maar worden niet begrepen. Wie Chain Wallet niet begrijpt, heeft een probleem met dromen, want aan hen ligt het niet.