Coffins – Beyond The Circular Demise

Wie denkt dat tsunami’s en ander natuurgeweld het heftigste is wat Japan te bieden heeft, heeft de afgelopen twee decennia onder een steen geleefd. Zij hebben Coffins! De combinatie van death en doom is op talloze split-EP’s vastgelegd. Coffins is namelijk ook de master van de splits. Toch is er zo nu en dan ook tijd voor een langspeler, al was de laatste alweer stammend uit 2013. Nu komt de band na een hele reeks van zowel split-EP’s als EP’s met Beyond The Circular Demise. Deze vijfde langspeler komt uit via Relapse Records.

De extreme metal van Coffins is in acht nummers te bewonderen op deze schijf. Deze langspeler is tevens de eerste met zanger Jun Tokita en bassist Masafumi Atake in de gelederen. Zij zitten respectievelijk al vanaf 2013 en 2015 bij de groep. De brute sound gaat er zeker niet op achteruit met hen erbij. De combinatie van death en doom wordt nog steeds op groots niveau uitgevoerd. ‘Impuritious Minds’ is daar een goed voorbeeld van. In ruim meer dan zes minuten speelt de band goed met de verschillende tempo’s. Naadloos gaat het van death naar doom en andersom zonder dat het ook maar een seconde wringt. Juist dat is de kracht van deze Japanse band.

In het totaal schotelen deze vier Japanners de metalhead een kleine drie kwartier aan snoeiharde kunst voor. De gierende gitaren in ‘Hour Of Execution’, welke ook laat horen dat Coffins strooit met pakkende riffs, geven de muziek schwung, terwijl de diepe grunts van Tokita alles omver blazen wat op hun weg komt. ‘Gateways To Dystopia’, de afsluiter van Beyond The Circular Demise, is met zijn kleine negen minuten een knap staaltje schrijfwerk. Hier laat Coffins horen dat ze ook uiterst goed zijn in het gedegen opbouwen van een track, waarbij de death en doom als yin en yang om elkaar heen dansen.

Iedereen die maar iets heeft met de extreme metal zal smullen van deze langverwachte langspeler van Coffins. Beyond The Circular Demise  is het nieuwe ijkpunt als het om Coffins gaat. Groots, op alle fronten.