Decem Maleficium – La Fin De Satan

De band Decem Maleficium is in meerdere opzichten een bijzonder band. Chili staat niet direct bekend om black metal. Tevens staat de groep onder contract bij het Franse Les Acteurs De L’Ombre Productions, welke op zijn beurt vooral bands uit de eigen regio in zijn stal heeft. Daarbij is Decem Maleficium ook nog eens in 2002 al opgericht, maar komt de groep pas nu met zijn eerste langspeler. La Fin De Satan.

De band, die tussen 2007 en 2016 niet actief was, telt zes leden. Dat zorgt ervoor dat de sound zeker niet leeg is. Toch is de black metal van Decem Malificium van dien aard dat het genre weldegelijk goed uit de verf komt. Dit komt mede doordat de groep het niet schuwt om de doom zijn invloed te laten hebben. Zelfs de death metal laat nog subtiele sporen van invloed achter. Opener ‘The Ceremony’ is dan ook direct een sterke entree. De goede solo aan het eind had ook zo bij Opeth op een plaat kunnen staan. De combinatie van screams, cleane vocalen en growls zorgen ervoor dat er ook op vocaal gebied genoeg gebeurt.

Waar de black metal meestal gepaard moet gaan met een ijskoude mix, geldt bij Decem Maleficium dat de sound niet geheel mat te noemen is. Dat zorgt ervoor dat de instrumenten stuk voor stuk goed uit de verf komen. ‘Instinct’, waarin blijkt dat cleane vocalen ook prima over stukken dubbele bass kunnen gaan, is daar een goed voorbeeld van. De obscure sfeer blijft gewaarborgd, terwijl het geheel over een goede installatie ook echt indruk maakt. De rol van de toetsen in Decem Maleficium is dan ook van belangrijke waarde hiervoor.

De drie kwartier aan muziek laten horen dat Chili meer heeft dan Arturo Vidal en Paaseiland. De combinatie van black metal en doom bewijst het gelijk van het Franse label om deze uit Chili afkomstige band een kans te geven. Nu maar hopen dat het niet weer zeventien jaar wachten is op een nieuwe langspeler.