Lumen Drones – Umbra

Het Hardangerviool is een instrument met niet alleen muzikale waarde; de historische waarde is misschien nog veel groter. Daarom is het voor Noorse muzikanten een buitengewone eer om er op te kunnen spelen. Zo’n violist die dat doet, is Nils Økland. Met zijn band Lumen Drones komt hij via Hubro met de langspeler Umbra.

Buiten Økland bestaat Lumen Drones uit gitarist Per Steinar Lie en drummer Ørjen Haaland. Er komen dus geen vocalen aan te pas bij dit drietal. De experimentele jazz bleek op hun debuutplaat van vijf jaar geleden al indrukwekkend. Umbra laat horen dat het trio buitengewoon goed op elkaar is ingespeeld. Waar de viool centraal staat, weet gitarist Per Steinar Lie de juiste subtiele noten akkoordwijs als fundament weg te leggen. Hierdoor is er voor de drummer ook genoeg ruimte om te spelen in de omgeving. ‘Glor’ laat horen dat een drummer echt niet alleen het ritme hoeft aan te geven. Het is of hij hier de tegenspeler van de viool is. Prachtige interactie.

De negen nummers op Umbra laten horen dat Lumen Drones haar muziek niet op een eentonige wijze aanvliegt. ‘Droneslag’, welke met zijn iets meer dan zes minuten een van de langste tracks op deze langspeler is, weet bijna op een donkere manier te rocken, terwijl ‘Umbra’ friviool tussen vallende druppels door lijkt te dansen. ‘Avalanche In A Minor’ zet de muziek in een bijna onheilspellend daglicht. Vanaf de eerste tellen is het daar duidelijk dat er iets gaande is. De luisteraar krijgt er geen grip op, maar zal het gefascineerd ondergaan. Dat is Lumen Drones ten top.

Het experiment is voortgezet, waarmee de luisteraar volledig is ingepakt. Vocalen zijn bij Lumen Drones niet nodig om de aandacht van de luisteraar vast te houden. Het spel tussen de muzikanten zorgt ervoor dat Lumen Drones het waard is om zo’n iconisch instrument centraal te hebben staan.