Dictated – Phobos

Phobos en Deimos. Die namen zijn bekend als de manen van de planeet Mars, terwijl mensen die de Griekse mythologie een beetje in hun hoofd hebben zitten hen zullen kennen als de tweeling van Ares en Aphrodite. Phobos is de personificatie van angst. Niet voor niks is het Griekse woord ‘fobie’ afgeleid van dit mythologische wezen. Angst moet men dus ook hebben voor de nieuwe plaat van Dictated. De Nederlandse death metal machine komt in eigen beheer met de langspeler Phobos.

Phobos is de eerste langspeler sinds het uitkomen van The Decieved. Die schijf kwam in 2014 uit via Metal Blade Records. Inmiddels is men vijf jaar verder en weet Dictated nog steeds te vlammen. Dat blijkt direct in opener ‘Hypso’. In deze moordend strakke song krijgt het vijftal van Dictated gezelschap van niemand minder dan Julien Truchan van Benighted. Een betere gast om het bal te openen kan er haast niet gewenst worden. Dat daarbij de death metal ook ideaal is om te headbangen, blijkt onder andere in ‘Lysso’. De lichte groove in de überstrakke riffs doet de metalhead zeer veel goeds.

De van origine door gitaristes Jessica Otten en Sonja Schuringa opgerichte band schotelt de diehard metalfan elf nummers voor. De stem van Yorick Keijzer is passend voor het genre. Deze zorgt dat de muziek af is. Dat blijkt bijvoorbeeld in de opening van ‘Cyrha’. Die eerste uithaal zorgt direct voor gespitste oren bij de luisteraar. In ‘Athaza Gora’, welke overigens de enige track is die in de titel meer dan één woord heeft, komt er nog een opvallende gastmuzikant meespelen. Gitarist Mendel bij de Leij, die bekend is van zijn werk tot en met dit jaar voor Aborted, levert daar de solo. Kan het nog beter?

Vijf jaar was het wachten, maar dan heeft men ook wat. Dictated heeft met Phobos niet alleen een retestrakke death metal plaat weten te maken; de band schotelt de luisteraar ook death metal in een uiterst belanceerde, pakkende mix voor. Hierdoor is het luisteren aan Phobos puur genot voor de metalhead.

Ralf W.