Exhorder – Defectum Omnium

Toen in 2019 Mourn The Southern Skies uitkwam, was het duidelijk dat de Amerikaanse metalband Exhorder echt terug was. De moderne insteek op de thrash werd door deze band op een vurige manier aan de schenen van de metalhead gelegd. Wie dat vuur voelde, zal zich hebben afgevraagd waar die opvolger bleef. Die is er nu. Via Nuclear Blast komt Exhorder namelijk met de langspeler genaamd Defectum Omnium.

Exhorder

Ten opzichte van de tijd van Mourn The Southern Skies zijn er wel wat zaken veranderd. Exhorder was toen een vijftal, maar nu is de groep een kwartet. Zanger Kyle Thomas speelt nu ook gitaar. Dat laatste is ook Pat O’brien komen doen. Ja, dat is de Pat O’Brien is lang in Cannibal Corpse als leadgitarist gold en die ook nog even in Nevermore zat. Op voorhand niet iemand waar een band minder van kan worden.

Defectum Omnium

De nieuwe plaat van Exhorder telt twaalf tracks en duurt bijna vijf en vijftig minuten. Direct springen er twee tracks in het oog. ‘Defectum Omnium/Stolen Hope’ en ‘Three Stages Of Truth/Lacing The Well’ hebben allebei een lange speelduur, van respectievelijk meer dan zeven en zes minuten. Daarnaast suggereert de titel bij beide een splitsing in de song. Dat klopt. ‘Defectum Omnium/Stolen Hope’ start met een bijna kerkelijk gezang, welke daarna ruimte maakt voor metal die ook nog door de doom en groove beïnvloed lijkt. Ook ‘Three Stages Of Truth/Lacing The Well’ is op te delen in twee stukken. Echter, daar neemt de thrash het al veel over van de rustieke sferen, wat de energie ten goede komt.

Dat Exhorder het vuur flink hoog opstookt op Defectum Omnium blijkt onder andere met een track als ‘Forever And Beyond Despair’. Het tempo is hoog, de partijen vuig gespeeld, maar ineens is daar die break met een zeer aanstekelijke groove. Bij vlagen doet Exhorder dan ook denken alsof Pantera Slayer speelt, of andersom. Feit is dat het verdomde lekker is.

Defectum Omnium is wederom een heerlijk staaltje metal van Exhorder. De thrash is leidend bij dit kwartet, maar dat flirts met de energie van andere genres niet geschuwd wordt, is de troef die zij in handen hebben.

Exhorder - Defectum Omnium - Artwork

Tracklist Defectum Omnium

1. Wrath of Prophecies