Genus Ordinis Dei – Glare Of Deliverance

Italianen houden van drama. Daarmee wordt niet gedoeld op de valpartijen bij een willekeurige voetbalwedstrijd, maar drama in deze zin van kunst. Het artiest zijn schuilt in de bewoners van de laars van Europa. Wat zij doen, doen ze groots en daarbij schuwen ze het theatrale niet. Genus Ordinis Dei is daar een voorbeeld van. En laat Genus Ordinis Dei nu via Eclipse Records de langspeler Glare of Deliverance uitbrengen.

Genus Ordinis Dei

Ontstaan in 2009 heeft Genus Ordinis Dei in de ruim tien jaar van hun bestaan al veel naamsbekendheid vergaard. Middels goed aangeschreven platen als The Middle en Great Olden Dynasty in combinatie met de overtuiging als de band live speelt, heeft men zich goed in de kijker gespeelt. Hun symfonische death metal is daarbij ook niet de meest voor de hand liggende sound. Ook daarmee scoort de groep.

Glare Of Deliverance

Op deze derde langspeler van het viertal uit de noordelijke regionen van Italië staan tien tracks. De kortste is opener ‘Ritual’, welke het sferische, theatrale aspect van de Genus Ordini Deis muziek op een grootse wijze wegzet. Afsluiter ‘Fire’ is ruimschoots de langste. Deze track duurt meer dan een kwartier. In het totaal duurt deze schijf meer dan zeventig minuten. Die is dus goed gevuld.

Glare Of Deliverance laat horen dat Genus Ordinis Dei immer aan de sound blijft sleutelen. Na de krachtige intro ‘Ritual’ weet de luisteraar dat deze er goed klaar voor kan gaan zitten. ‘Hunt’ en ‘Edict’ zetten vervolgens de toon. Symfonische death metal van de bovenste plank met daarbij ook ruimte voor moderne invloeden. Soms doet Genus Ordinis Dei denken aan een mix van Epica met Gojira waarbij alleen de mannelijke vocalen op de bühne verschijnen.

Afwisselen

Genus Ordinis Dei durft het aan om soms de metal even helemaal van het toneel te laten gaan, om zo de symfonische elementen de spotlight te gunnen. In ‘Torture’ is dat goed te horen. Als de metal dan weer terugkomt, doen de ritmes denken aan wederom Gojira. Hier en daar lijken er ook hints naar hun landgenoten van Fleshgod Apocalypse te genieten te zijn. Dat afwisselen in de sound, zorgt ervoor dat dit meer is dan simpelweg gewoon muziek.

Dan is er nog het magnum opus van de plaat. Dat is de afsluiter ‘Fire’. Eigenlijk valt dit nummer niet in woorden te bevatten. Te groots. De flirt met de progressieve rock die Genus Ordinis Dei niet schuwt, is één van de zoveel indrukwekkende momenten in dit nummer. Verdi en Vivaldi zouden jaloers zijn geweest als men nog had geleefd. Italië op haar grootst.

Glare of Deliverance laat horen dat Genus Ordinis Dei meer is dan muziek. Hier wordt weer bewijs geleverd dat Italianen het drama als kunstvorm in het bloed hebben. De symfonische elementen in de death metal zorgen andermaal voor dat Genus Ordinis Dei tot grootse hoogtes stijgt. Dit is het niveau wat men op de bühne mag verwachten in pakweg de Opera van Milaan of de Arena van Verona.

Genus Ordinis Dei - Glare Of Deliverance

TRACKLIST GLARE OF DELIVERANCE

01. Ritual