J.J. Cale – Stay Around

2013. J.J. Cale komt te overlijden na een hartstilstand. De muziekwereld staat even stil. Eric Clapton en Mark Knopfler zijn slechts voorbeelden van grote muzikanten die hem als voorbeeld hadden. J.J. Cale nam echter veel zelf op, wat hij dan ook volledig zelf produceerde. Hierdoor konden zijn naasten nog een mooi boeket aan nummers vinden om op een album te zetten. Stay Around is verschenen via Because Music/Caroline.

Wie J.J. Cale niet voor de geest kan halen, en daardoor zijn kenmerkende stijl niet kan heugen, heeft aan deze postuum verschenen release een mooie introductie. J.J. Cale klinkt helemaal niet als iemand die al het einde van zijn leven naderde. Zijn laidback stijl geldt als rode draad bij deze vijftien nummers. ‘Girl Of Mine’ laat dat goed horen. Het tempo is niet te hoog, zodat zijn ingetogen vocalen de sfeer goed weg kunnen zetten. Die sfeer is bij J.J. Cale belangrijk. De pionier van de Oklahoma-sound geldt als een muzikant die houdt van een relaxte sfeer. Dat is zelfs aan de orde van de dag als hij in ‘Go Downtown’ wat opgewekter klinkt.

Van de vijftien nummers op Stay Around zijn er veertien van zijn eigen hand. Eén nummer staat op naam van een ander persoon: Christine Lakeland, zijn vrouw. ‘My Baby Blues’ heeft zij al decennia terug geschreven. Dat het nu op Stay Around staat, is niet alleen van muzikale waarde, ook van symbolische. Datzelfde geldt voor het nummer ‘Wish You Were Here’. Daarbij moet niet gedacht worden aan de klassieker van Pink Floyd, maar aan J.J. Cale die de landelijke sferen opzoekt. De keuzes voor de instrumenten is dan ook passend. Daarbij moet ook een compliment worden gemaakt aan de talloze muzikanten die een bijdrage hebben geleverd tijdens de opnames destijds.

Grootheden blijven groot en blijven voortleven. Dat is iets dat J.J. Cale zonder zijn eigen weten om zal doen met Stay Around. Deze postuum uitgebrachte release eert de man en zijn sound zoals men verwachten mag.

Ralf W.