Mörglbl – The Story of Scott Rötti

Er zijn meerdere zaken die gelijk als vraag naar boven komen bij het in handen krijgen van deze plaat: Wie is Scott Rötti? Wat zie ik nu eigenlijk op de kleurrijke hoes? En bovenal, hoe ga ik die bandnaam uitspreken? Het gaat dan om de onlangs verschenen langspeler The Story Of Scott Rötti van het Franse Mörglbl, welke uit is gekomen via The Laser’s Edge.

Eigenlijk is een deel van wat echt belangrijk gelijk in de openingstrack al beantwoord: wat is het? En dan wel de muziek. Daar gaat het om. Wie Scott Rötti is en hoe de band zich nu wilt profileren is allemaal onderschikt aan de muziek. In het meer dan zeven minuten durende ‘2 Flics Amis Amish’ laat Mörglbl horen hoe het zou kunnen klinken als Primus, Rush en Pink Floyd samen muziek zouden maken en daarbij af en toe ook de jazz op een voetstuk willen plaatsen. Dat houdt in dat de rockende grooves worden afgewisseld met interessant, soms duizelingwekkende solo’s, waarbij zowel de bas als de gitaar weten te schitteren. En ja, alles gebeurt bij Mörglbl zonder zang. Instrumentale vakkunde.

Het leuke van Mörglbl is dat de metal, rock en jazz heerlijk naast elkaar paraderen, om zelfs de handen naar elkaar toe te reiken, om zo echt een geheel te vormen. Niemand is de koning van het bal, al is de rockende metal misschien wel leidend in deze dans. ‘Les Legions Du Rhum’ laat dat goed horen. ‘Diner Dörgazm’ flirt zelfs nog even met het Caribische gebied en ‘Prog Töllög’ weerspiegelt ook nog een beetje liefde voor Black Sabbath.

Het is soms de kunst om door alles heen te kijken om de schoonheid te zien. Vraag je niet af wie Scott Rötti is, of waar al die titels van de tracks op slaan. Bij The Story Of Scott Rötti gaat het erom dat er op play wordt gedrukt en dat men dan opgaat in de instrumentale hoogstandjes van Mörglbl. Dan komt de invulling van al die aparte woorden vanzelf.