LooD – Breaking Mirrors EP

Is het het tegenovergestelde van Dool of neigt het naar een afwijking van Tool? Wat het ook moge zijn, het is in ieder geval LooD. Deze Nederlandse band is opgericht in 2016, maar de ervaring van de muzikanten reikt naar verder terug in de historie. De leden kunnen onder andere gekend worden van Red Vultures en The 1.90’s. Onlangs kwam deze band met de EP Breaking Mirrors.

De EP Breaking Mirrors volgt het rijke jaar 2017 op. Dat jaar werd namelijk gestart met de EP Not Even Close en geëindigd met de EP Levels Of Liberty. Die laatste schijf verscheen overigens pas in het kalenderjaar daarna op de streamingsdiensten. Who cares, want fysiek kon die toen al in het bezit zijn. Net als die twee releases komt Breaking Mirrors EP uit in eigen beheer.

Opener ‘Locked Out’, welke alleen al vanwege zijn titel een geweldige geste naar deze tijd is, laat horen dat LooD het rocken goed in de vingers heeft. Deze track, welke met meer dan zes minuten de langste van de EP is, laat horen dat LooD een nummer vanuit de rust goed kan opbouwen. Hierbij doet de band, vooral door het stemgeluid, ook denken aan Soundgarden en Audioslave, en ja, dus de overleden Chris Cornell, hoewel het ook wel een eigen geluid heeft. Verwacht hier geen kopie.

‘Organ Grinder’ opent als een combinatie tussen Truckfighters en de grunge, terwijl de daverende solo de luchtgitaarspelers een flinke poos bezighoudt. De contrasten binnen de rockende muziek worden hier door LooD goed benut. ‘Fallen From Grace’ opent nog akoestisch, maar laat daarna horen dat men het rockende van Alter Bridge en Pearl Jam ook in zich heeft.

Breaking Mirrors EP bevat in het totaal vijf tracks. Samen zijn die goed voor iets meer dan twintig minuten aan muziek. LooD weet zich daar op een mooie, brede wijze te presenteren, waarbij de sound van de EP ook complimenten verdient. Afsluiter ‘Underworld’, welke niks te maken heeft met de groep achter ‘Born Slippy’, laat dat goed horen. Hier kan de band zowel mysterieus klinken, wat de intro goed laat horen, als lekker rauw zonder direct heel hard te worden.

Vijf nummers die stuk voor stuk op een eigen manier als visitekaartje voor LooD gelden. Dat is het resultaat van Breaking Mirrors EP. Deze schijf zorgt ervoor dat gewoon lekker rocken weer helemaal mag. (Voor als iemand ooit heeft gevonden dat dat niet zo was.)