Mithridatic – Tetanos Mystique

Het was 2016 toen de redactie van White Room Reviews naar Lille afreisde om daar een paar bands te zien. Eén van die bands, allen toen nog uit de stal van Kaotoxin Records, was Mithridatic. Waar er even tijd nodig was om te wennen aan de black metal van deze Fransen, raakte de redactie steeds meer overtuigd van deze band. Hun langspeler onderstreepte dat goede gevoel. Inmiddels is men een paar jaar verder, zijn er wat live-albums uitgebracht en is Kaotoxin Records min of meer overgegaan in Xenokorp. Via die platenmaatschappij komt Mithridatic nu met Tetanos Mystique.

Voor wie het niet weet, Mithridatic is ook de band van Kevin Paradis. Die drummer staat symbool voor strakheid en snelheid, iets wat hij ook laat horen bij Benighted en eerder ook op de bühne bij Melechesh en Shining. Dat betekent dus dat de basis enorm bruut en stevig is. ‘The Death Mountain Of Life’ laat dat goed horen. Vooral de fenomenaal strak gedrumde outro is een lust voor iedereen die van haarfijn drumwerk houdt. Daarbij geldt ook dat de overige muzikanten in Mithridatic gewoon in die strakheid meegaan, wat betekent dat de bassist en de gitaristen even veel complimenten moeten krijgen.

Wie Mithridatic kent, zal vooral aan black metal denken. Toch is het de death metal die ook duidelijk te horen is op deze acht tracks tellende schijf. ‘Lotophagus (Lotus Eater’s Dream)’ is daar een goed voorbeeld van. Hierin laat Mithridatic horen dat de diepe grunts van de death metal een mooie afwisseling vormen met de volledig uit de strot gerukte scream. Die lijkt aan het eind van dat nummer echt alles gegeven te hebben.

Mithridatic is een black metalband die niet opereert als de meeste black metal bands. De invloeden van de death metal, mede door de geniale drumpartijen van Kevin Paradis, zorgen voor een brute sound op Tetanos Mystique die nog beter in elkaar zit dan op Miserable Miracle.