The Blue Poets – All It Takes

De Duitse formatie The Blue Poets hebben het geluk stergitarist Marcus Nepomuc Deml in hun midden te hebben. Hij geeft met zijn stratocaster de muziek veel schwung mee. Via Triple Coil Music/Broken Silence komt het uit Hamburg afkomstige gezelschap met de langspeler All It Takes.

De negen nummers op All It Takes laten horen dat The Blue Poets staat voor blues welke rockt, of rock met een stevige noot blues erin verwerkt. Het lange ‘Crawling’, laat dat goed horen. Hier is het tempo wat teruggeschroefd, waardoor de luisteraar nog beter de noten voelt binnendringen. De indrukwekkende, minutenlange solo geldt misschien wel als een van de hoogtepunten van deze plaat. Gary Moore lijkt hier van invloed. In ‘Could Have Lived’ geeft The Blue Poets echter het idee dat er ook naar Aerosmith is geluisterd. ‘Rag Doll’ ligt er soms dicht bij.

Het sterke aan het gitaarspel van Deml op All It Takes  is dat hij zich hier niet profileert als een gitarist die teveel noten wilt wegleggen. De manier waarop hij schwung aan de plaat geeft, komt juist ontspannen over. Natuurlijk grijpt hij solo’s aan om even echt de spotlight naar zich toe te trekken, maar het blijft in dienst van het liedje. Daar is het begin van ‘Been Here Too Long’ een goed voorbeeld van. In zijn eentje tovert hij melodie en ritme uit zijn gitaar, alsof Jimi Hendrix in zijn vingers is gekropen.

De Duitse bluesrockers van The Blue Poets laten op de langerspeler All It Takes  horen dat zijn weten hoe een muziekliefhebber geboeid moet worden. Of die liefhebber nu van rock of van blues houdt, dat maakt voor deze schijf niet uit. Beide worden tot een mooie sound samengevoegd.