Molasses – Mourning Haze/Drops Of Sunlight EP

Ineens was de aankondiging daar: Molasses, de band van Farida Lemouchi met Oeds Beydals, Job van der Zande en Ron van Herpen, welke allen gekend kunnen worden van the Devil’s Blood. Dat gezelschap wordt ook nog aangevuld met Astrosoniq’s Marcel van der Vondervoort, Bob Hogenelst van Birth Of Joy en Matthijs Stronks van Donnerwetter. Op Roadburn maakte deze band zijn debuut. De eerste dag van het festival was er ook een luistersessie voor het eerste studiowerk: de EP Mourning Haze/Drops Of Sunlight.

De EP Mourning Haze/Drops Of Sunlight komt uit via Ván Records en telt twee tracks. Beide nummers vormen dan ook de titel van deze release. ‘Mourning Haze’ laat horen dat deze psychedelische rock er wel bij vaart dat er ook uitdagend gespeeld wordt op de toetsen, terwijl de gitaren hun werk ook op een betoverende manier in het vat gieten. Daarbij opgeteld dat Molasses’ stem die van Farida zelf is, en men snapt dat hier een bijzonder kunstwerk gesmeed is.

‘Drops Of Sunlight’ laat horen dat er in de muziek van Molasses ook vleugjes Jefferson Airplane, Earth & Fire en Heart te horen zijn. Dat komt deels ook door mysterieuze stem van Farida Lemouchi en de grotesk aandoende psychedelische rock. De uiterst sterke melodieuze partijen van zowel de gitaren als de toetsen zorgen ervoor dat de luisteraar in de muziek wordt gezogen en steeds meer gaat zweven, de actuele omgeving vergetend.

De verwachtingen waren hoog gespannen, maar Molasses maakt die meer dan waar op de EP Mourning Haze/Drops Of Sunlight. Het zijn twee uiterst mooie nummers die de luisteraar doen snakken naar meer. Als muziek uitgelegd moet worden als de hoogste vorm van kunst, kan deze EP als bewijslast gebruikt worden.