Myhre & Olafsson – Lanzarote

Het Noors/IJslandse duo Myhre & Olafsson bestaat uit Jo Berger Myhre en Ólafur Bjorn Olafsson. Beide beheersen ze meerdere instrumenten en produceren ze graag muziek. Het experimenteerde karakter daarvan schuwen ze niet. Onlangs verscheen via Hubro de langspeler Lanzarote van dit duo.

De basis in de muziek van Myhre & Olafsson ligt in de piano en bas. Daarbij komen subtiele melodieën die het geheel een sfeer meegeven welke ook bij een film zou passen. Opener ‘Grain Of Sand’ is daar een goed voorbeeld van. De subtiele melodieën begeleiden de luisteraar secuur over het breekbare cement. In ‘Atomed/All We’ve Got’, wat veruit de langste track is van Lanzarote, laat het duo ook percussie toe. Dit loopt heel voorzichtig binnen, om vervolgens haast even subtiel de leiding over te nemen.

De zeven nummers op Lanzarote duren samen iets meer dan een half uur. Afsluiter ‘Grain Of Sand’ is een reprise. Hier wordt de opening aangehaald, waardoor Myhre & Olafsson de plaat vakkundig afsluiten. ‘Current’ laat horen dat leegtes soms ook van waarde kunnen zijn. De pauzes tussen de verkennende melodieën bij aanvang van die track, zorgen dat de oren gespitst raken om juist gefocust te luisteren naar het aanzwellende geluid. Hier is het spel tussen de muzikanten erg sterk, waarbij de nadruk op de ruimte tussen hen ligt. Dat die ruimte soms onbenut wordt gelaten, uit zich als een kracht.

Het is experimenteel, het is veelal subtiel, maar het is bovenal een intense samenwerking tussen twee muzikanten die muziek op net een andere manier benaderen. Wie wilt zweven tussen ambient en jazz, kan Lanzarote goed gebruiken.