FEET – What’s Inside Is More Than Just Ham

Wie de Britse tradities een beetje kent, weet dat met niet vies is van een stukje vlees. Dat is dan ook duidelijk op de cover van de onlangs verschenen debuutplaat van FEET. De titel geeft echter wel aan dat er meer achter zit dan men moet denken. What’s Inside Is More Than Just Ham is uitgekomen via Clapped/ADA.

De jaren ’90 van de voorgaande eeuw heeft geleerd dat er ook prachtige ongepolijste muziek van het Britse eiland komt. Natuurlijk hadden de decennia daarvoor ook al talloze interessante geluiden voortgebracht, maar de rock van Blur maakte toch veel tongen los. FEET lijkt daar goed naar te hebben gekeken. ‘English Weather’ klinkt alsof Blur toch weer de doorstart heeft gemaakt, terwijl er op de achtergrond ook nog iets van Gorillaz lijkt te zijn blijven hangen. Tel daarbij de invloeden van The Clash op, welke in ‘Petty Thieving’ sterk naar voren komen, en men snapt dat FEET de krachten van de ongepolijste Britse rock goed heeft samengevoegd.

What’s Inside Is More Than Just Ham telt in het total tien tracks. Samen rocken zij iets meer dan een half uur. Niet heel lang, maar gezien het genre is het ook passend. Nummers duren bij FEET niet te lang. Op de plaat, waar op de achterkant nog een hilarische knakworstversie van het monster van Loch Ness te vinden is, leeft vooral de garagerock, indiepunk of hoe men het ook wilt noemen, voort. Als men voor ‘Dog Walking’ gaat, blijken de heren ook nog wel even een beetje rust in zich te hebben. Qua stemgeluid komt men dan ook wel een beetje in de buurt van Editors.

De universiteitskids van FEET laten horen dat ontmoetingen op hoog niveau ook voor lekkere muziek kunnen zorgen. Brexit of niet, FEET heeft de wereld aan zijn voeten met What’s Inside Is More Than Just Ham.