Nile – Vile Nilotic Rites

De Amerikaanse death metal band Nile is vooral de band van gitarist en brein Karl Sanders en inmiddels ook wel van drummer George Kollias. Zij vormen al jaren het muzikale hart. De posities daar omheen wisselen. Ten opzichte van het in 2015 uitgekomen What Should Not Be Unearthed is de band weer veranderd. Met een nieuwe bassist en gitarist in de lederen, die ook verantwoordelijk zijn voor de vocalen, komt Nile met Vile Nilotic Rites. Dat album komt uit via Nuclear Blast.

In elf tracks, waarvan ‘Thus Sayeth The Parasites Of The Mind’ een toepasselijke haast Oosters aandoende intermezzo is, laat Nile horen in deze formatie nog steeds de death metal op een brute manier door de speakers te kunnen knallen. Het korte ‘Snake Pit Mating Frenzy’ bewijst dat Sanders en consorten het heilige vuur nog steeds hebben branden. De death metal staat als een huis, bevat gierende gitaarsolo’s van Sanders zelf en slingert de ene na de andere moordende riff op de luisteraar af. Het puike drumwerk van Kollias is daarbij ook één van de belangrijkste pijlers.

Wie de tracklist bekijkt en zijn oog laat vallen op de speelduur van de tracks, zal direct ‘The Imperishable Stars And Sickened’ opvallen. Het nummer duurt acht minuten. Nile heeft altijd wel van die uitschieters op de meeste van hun platen. Echter, dat zijn vaak ook de tracks waarin de band veel laat horen. Dat geldt hier ook. Openend met akoestische gitaar komen er in dit death metal epos zelfs spookachtige koren naar voren die doen vermoeden dat een net nieuw gevonden faraograf onrechtmatig geopend is. Tel daarbij de passende solo’s voor elk moment en de ook terugkerende akoestische passage op en men snapt dat Nile hier weer alles uit de kast heeft gehaald om te imponeren.

Geschiedenis kan saai zijn, maar in de vorm van Nile – combinerend met een bruut portie aan death metal – zal iedereen smullen van de Egyptische geschiedenis en alles wat daarbij komt kijken. Al is het maar omdat de death metal zegeviert bij Nile.