Albez Duz – Enigmatic Rites

De band is gestart in 2006 als zijproject van Dies Ater’s Eugen H. en is uiteindelijk uitgegroeid tot een volwaardige band: Albez Duz. Deze Duitsers staan al meer dan een decennium bekend om hun donkere door doom en gothic beïnvloede muziek. Via Listenable Records kwam eerder dit jaar Enigmatic Rites uit.

De zeven nummers op deze derde langspeler, welke op plaat één minder telt, van Albez Duz duren meer dan vijfenvijftig minuten. Dit komt voornamelijk door ‘Wandering Soul’ en ‘Emperor Is Blind’, welke om en de nabij tien minuten per stuk opeisen van de totale speelduur. Tel daarbij op dat ook ‘Participation Mystique Totilitaire’ ook de acht minuten ruim passeert en men snapt ook dat Albez Duz geen band van korte nummers is. Gezien het genre waarin de band acteert is dat ook niet gek. ‘Wandering Soul’ is misschien gelijk ook wel als het magnum opus te bestempelen van Enigmatic Rites. Naast het feit dat deze lange track staat als een huis, valt hier ook op dat de meerstemmigheid in Albez Duz een extra troef is.

Naast het feit dat de muziek van Albez Duz goed in elkaar steekt, weet de band het mysterie ook goed te plaatsen. ‘When The Bird Fledges’ laat dat goed horen. De noten van de gitaar, welke worden ondersteund door in eerste instantie slechts minimale drumaanslagen, zorgen ervoor dat het gevoel opkomt dat de mist vanuit het donkere bos bezit wilt nemen van alles en iedereen daarbuiten. Langzaam kruipt het naar je toe, steeds intenser. Er is geen ontwijken meer aan, totdat alles in nevelen gehuld is.

Liefhebbers van mysterieuze door gothic en doom beïnvloede donkere muziek zitten bij Eugen H. en zijn kompanen goed. Enigmatic Rites is een album dat muziek heerlijk is en dat ook nog eens sfeer weet te scheppen.